Dansk Folkeparti prøver nu at komme VK-regeringens forliste plan om hæve fartgrænserne på motorvejene til undsætning. Partiet vil i Folketinget fremsætte et beslutningsforslag om generelt at hæve fartgrænserne på motorvejene til 130 kilometer i timen, oplyser trafikordfører Poul Fischer.

- Når vi stiller det, må regeringspartierne jo forholde sig til det igen nede i salen. Der er store dele af folketingsgrupperne i de to partier, som er enige i det, og så kan det jo være, at det bliver den generelle holdning igen, siger Poul Fischer.

Trafikordføreren påpeger, at både Venstre og de Konservative støttede et sådan forslag, da Dansk Folkeparti fremsatte det i Folketinget i foråret 2001.

Dansk Folkeparti tog onsdag aften på et gruppemøde beslutningen om at sætte forslaget på dagsordenen igen, efter at Venstres folketingsgruppe ikke ville støtte det forslag, som justitsminister Lene Espersen (K) kom med.

VK-regeringen har ellers indskrevet løftet om at hæve fartgrænsen på motorvejene til 130 kilometer i regeringsgrundlaget. Men da justitsministeren fik kigget nærmere på sagen, viste det sig, at en stor del af motorvejene ikke er bygget til de højere hastigheder. Derfor ville Lene Espersen i første omgang kun hæve fartgrænsen til 130 kilometer på 15 procent af vejene, mens 120 blev udgangspunktet.

Det forslag blev overraskende afvist af Venstres folketingsgruppe onsdag, efter at ordførerne og VK-regeringens ministre ellers var havde støttet løsningen.

Helt galt gik det så for regeringen, da Venstre-gruppens modstand kom offentligt frem i medierne. Folketingsgruppen havde nemlig satset på en genforhandling med justitsminister Lene Espersen, som i stedet måtte ende med at droppe projektet helt efter aftale med statsminister Anders Fogh Rasmussen (V).

Justitsministeren mener, at hendes forslag om gradvist at indføre den højere fartgrænse efterhånden, som der bliver råd til at forbedre motorvejene, var det bedste, hun kunne skrue sammen.

VK-regeringen har imidlertid i regeringsgrundlaget skrevet, at de danske motorveje "er konstrueret således, at trafikken kan afvikles på en betryggende måde ved væsentligt højere hastigheder end de i dag tilladte 110 kilometer i timen." Og netop den vurdering vil Dansk Folkeparti fastholde regeringen på:

- Det betyder meget for os, at forslaget i regeringsgrundlaget holdes. Det er ikke os, der har udarbejdet det, men vi har da nikket ja til regeringsgrundlaget og havde nogle forventninger om, at man ville leve op til det, siger Poul Fischer.

Dansk Folkeparti afviser konklusionen om, at kun 15 procent af de danske motorveje er parate til en fartgrænse på 130 kilometer i timen.

/ritzau/