Digitaliseringsstyrelsen skal sørge for, at der formuleres et beredskab for NemID, siger it-ordfører.

Hvis NemID-systemet bliver hacket eller bryder sammen på grund af overbelastning, så skal der ligge et nødberedskab klar, så borgerne fortsat kan få kommunikeret med det offentlige og få deres breve til tiden under sammenbruddet.

Og det skal være Digitaliseringsstyrelsens opgave at få beredskabet konkretiseret, mener it-ordføreren for Dansk Folkeparti, Dennis Flydtkjær.

- Når man fra statens side af kræver, at man skal bruge digitale medier til flere og flere ting, så har den også et ansvar for, at der er et nødberedskab klar, siger han til Ritzau og tilføjer:

- Digitaliseringsstyrelsen skal være tovholder på det og kontakte kommunerne og sige: "Ved I hvad. Vi har de her tænkelige scenarier for, hvad der kan ske. Og vi vil gerne have jer til at lave en plan for, hvordan nødberedskabet skal sættes i gang".

Fredag havde it-ordførerne fra partierne på Christiansborg et længe ventet møde med Digitaliseringsstyrelsen og Nets, der ejer DanID, som distribuerer NemID.

Her diskuterede man ifølge Dennis Flydtkjær sidste uges angreb på NemID, som gjorde, at danskerne ikke kunne bruge deres log in i flere timer.

Og da Flydtkjær spurgte, om Digitaliseringsstyrelsen vil sikre, at kommunerne får igangsat et beredskab, var svaret "nej".

Men ifølge it-ordfører Trine Bramsen (S) skulle både Nets og Digitaliseringsstyrelsen have lovet, at de ville optimere NemID-systemet og beredskabsplanen.

- Der er ingen tvivl om, at sikkerheden vil blive forbedret markant, siger hun og tilføjer:

- Og det, der også er afgørende, er at have beredskabsplaner, så hvis der sker et angreb, så er der klare retningslinjer for, hvilke oplysninger borgerne får, hvad det betyder for dem, og hvor hurtigt systemet kommer op og kører igen.

- Og der fik jeg da en ro i maven i forhold til det NemID og Digitaliseringsstyrelsen fortalte i dag, lyder det fra socialdemokraternes it-ordfører.