Udsigten til tre tommer mere mellem benene er noget, der vækker interessen hos mænd. Også når det handler om en cykel.

29-tommeren, 29'eren, twentynineren, den nye mountainbike med de ekstra store hjul er stadig ny i folkemunde, ikke desto mindre bliver den kaldt cykelsportens største revolution siden opfindelsen af carbon.

Efterspørgslen slår alle forventninger, og nogle mener ligefrem, at 29'erens indtog kan sammenlignes med carvingskiens, der på få år gjorde den traditionelle slalomski til et særsyn på pisterne.

En twentyniner er en modificeret udgave af den klassiske mountainbike. Navnet henviser til de tre tommer større hjul, som efter sigende medfører en række kørselsmæssige fordele.

Skeptikere overbevist

På få år er langt de fleste skeptikere - typisk elitekørere - blevet omvendt, og det smitter af på motionister hvilket landets cykelhandlere nu mærker.

- Ja, sidste år ville jeg ikke have troet det, men som det ser ud nu, kan 26-tommeren være væk allerede til næste år. Så kort en fremtid spår Andreas Wiess, salgsassistent hos Jupiter Cykler på Dalumvej i Odense, den klassiske mountainbike, som har været på markedet i godt 30 år.

- Jeg er næsten aldrig mere i den ende af lokalet, hvor 26'erne står, siger Andreas Weiss.

Twentyninerne har fået butikkens mest centrale placering, og i følge Andreas Weiss er cirka ni ud af 10 solgte mountainbikes i dag med de 29 tommer hjul. Tendensen er den samme landet over. Hos Heino cykler i København, som er en af landets største cykelforhandlere, nåede den forvoksede bjergcykel allerede i fjor en markedsandel på godt 90 procent. Den bliver med sikkerhed slået, siger de.

Appellerer til mænd

I år er det især den store gruppe af mandlige motionister over 30, der har fået øjnene op for twentynineren. Tidligere har denne gruppe foretrukket raceren, men i twentynineren er der pludselig et seriøst alternativ, som byder på både øget fart og distance i forhold til tidligere.

Tilmed er twentynineren mere robust og kan køre overalt, hele året. Og så har de store hjul og den større ramme ikke gjort cyklen til en mindre maskulin maskine at se på.

- Godt 95 procent af dem, der kommer og ser på en 29'er er mænd, siger Andreas Weiss. Det er både motionister og elitekørere, direktører og arbejdere, men fælles for dem er, at de gennem research på nettet allerede ved en masse om delene og udstyret.

- Dér, hvor jeg gør den største forskel er ved vejledning i forhold til kundens behov - der er for eksempel ingen grund til at investere i en dyr forgaffel, hvis cyklen primært skal bruges på landevej, siger Andreas Weiss.

Går ikke ned på udstyret

Til glæde for cykelhandlerne er det ikke annoncering, men i høj grad mund-til-mund-metoden, der sender kunder i butikken.

- Mænd snakker og måler udstyr. Mountainbike er en udstyrssport, og har naboen eller kollegaen lige anskaffet sig en ny mountainbike, så må jeg også have én, forklarer Andreas Weiss om mændenes primære købsmotiv.

- Og så er der mantraet: - man skulle jo nødigt gå ned på udstyret, smiler han, men skønner dog at de mest solgte modeller er dem i 6000-8000-kroners klassen, hvor man, trods alt, er gået en smule på kompromis med delene.

Kommet for at blive

Selvom twentyninerens popularitet ligner et typisk modefænomen er kun de færreste i branchen i tvivl om, at cyklen er kommet for at blive.

Foruden twentyninerens kørselsmæssige fordele, er mountainbikesporten på tredje år i træk den hurtigst voksende sportsgren i Danmark, og der kommer både flere klubber og flere spor i skovene specielt til mountainbikes, såkaldte singletracks.

Derudover gavner finanskrisen og øget miljøbevidsthed efterspørgslen. I følge Andreas Weiss har mange af hans kunder droppet bil nummer to, og investerer i stedet i en pålidelig cykel, der kan bruges til lidt af hvert. Her er twentynineren svær at komme uden om. Den passer perfekt til det danske klima og den danske mand, siger han.

Her kan du køre

I Jylland og på Sjælland har Naturstyrrelsen udlagt 350 kilometer singletracks fordelt på 10 statsskove. Der er endnu ikke udlagt tracks på Fyn.

Oversigt over sporene finder du på Naturstyrelsens hjemmeside.

  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle
Mountainbike-revolution: 29-tommer comeback

Mountainbike-revolution: 29-tommer comeback