Butiksdød på Fyn: Det skal du gøre, hvis din butik skal overleve

Henning Bahr er detailhandelsekspert og direktør for og indehaver af Retail Institute Scandinavia. Pressefoto: Retail Institute Scandinavia

Butiksdød på Fyn: Det skal du gøre, hvis din butik skal overleve

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

  • Butiksejere skal erkende, at det er svært at drive en lille butik uden for storbyerne, det siger detailhandelsekspert Henning Bahr.
  • Han opfordrer butiksejere til at etablere netbutikker.

Kundernes forbrugsmønstre er blevet anderledes over de seneste år. De er blevet mere krævende, forklarer Henning Bahr. Han er detailhandelsekspert og direktør for og indehaver af Retail Institute Scandinavia.

- Det er blevet sværere at drive detailhandel. Fordi forbrugerne er så krævende, søger de ofte til nethandel, og det påvirker de mindre butikker voldsomt.

Når Henning Bahr betegner forbrugerne som krævende samt hyppige brugere af nethandel, er det, fordi forbrugerne gerne vil i flere butikker på én gang. Han forklarer, at man som kunde gerne vil kunne købe flere ting på samme tid, derfor bliver det hurtigt utilstrækkeligt for kunden, hvis hun eksempelvis kun kan gå i én dametøjsbutik, fordi der ikke er flere i byen.

- Men jeg vil slå fast, at selvom man er en lille tøjbutik, som ligger alene i en lille by, så kan man altid gøre noget for at lokke kunder til, siger Henning Bahr.

Hvis man som butiksejer oplever, at der er en faldende kundestrøm i butikken, så må man formode, at butiksejeren pludselig får mere tid tilovers. Og den ekstra tid kan man måske bruge på nethandel.
Henning Bahr, Retail Institute Scandinavia
Tøjeksperten i Tommerup lukkede i 2011 på grund af krise. Indehaveren Peter Lund og formand for handelsstandsforeningen sagde dengang, at lukningen kunne blive et stort tab for handelslivet i byen. Arkivfoto: Yilmaz Polat
Tøjeksperten i Tommerup lukkede i 2011 på grund af krise. Indehaveren Peter Lund og formand for handelsstandsforeningen sagde dengang, at lukningen kunne blive et stort tab for handelslivet i byen. Arkivfoto: Yilmaz Polat

Nødvendigt med netbutik

- Jeg tror, det er svært at komme uden om en netbutik. Man kan se det sådan, at man skal have nethandel i den højre hånd og en fysisk butik i den anden, forklarer eksperten.

Bodil Kash ejer Bodilles Verden i Faaborg, og for få dage siden skrev Fyens.dk, at hun om kort tid lukker sin lille butik, fordi der ikke er nok kunder på strøget i Faaborg. I en Facebook-kommentar til artiklen har hun uddybet, at hun ikke vil kaste sig over nethandel. Simpelthen fordi det er for dyrt, tager for lang tid, og hun vil miste den fysiske kontakt til sine kunder.

Henning Bahr anerkender, at det kan være både dyrt og tidskrævende at oprette nethandel til sin fysiske butik.

- Men hvis man som butiksejer oplever, at der er en faldende kundestrøm i butikken, så må man formode, at butiksejeren pludselig får mere tid tilovers. Og den ekstra tid kan man måske bruge på nethandel. Altså at tage nye billeder af ens varer og opdatere hjemmesiden, siger eksperten.

Og hvis man stadig ikke finder penge eller overskud til at oprette nethandel, så må man gøre som Bodil Kash.

- Så må man jo lukke og finde noget andet, siger Henning Bahr.

Flere kan gå sammen

Hvis man som butiksejer kaster sig ud i at oprette en nethandel, behøver man ikke føle sig som en lille bitte spiller på et meget stort marked. Man kan nemlig slå sig sammen med en masse andre mindre butikker, forklarer Henning Bahr.

- Mange kunder går ind på de her fællesportaler, og man skal se på det, som at man kan få nye kunder på nye måder.

Der findes mange fællesportaler, som man kan bruge, hvis man ejer en lille tøjbutik. Det kan være Miinto.dk, Trendsales.dk, Zalando.dk og Stylepit.dk.

- Man skal selvfølgelig betale et gebyr til den portal, man bruger, men så kommer man også i kontakt til en masse nye potentielle kunder, siger Henning Bahr.

Flyt butikken

Et lidt brutalt råd, som Henning Bahr selv siger, er, at man kan flytte sin fysiske butik. Det være sig til en en helt andet by, hvor man på forhånd ved, at der er et større kundegrundlag.

- Eller hvis man ikke vil flytte sin butik til en anden by, kan man overveje at flytte til et andet sted i den by, man nu allerede er i. Hvis der er et område i byen, hvor der ligger en klynge caféer, kan det være en god ide at flytte sin butik derhen. Simpelthen fordi caféerne eller andre spisesteder giver liv og tiltrækker kunder.

Derudover kan man kigge på sit sortiment.

- Hvis du er endt med at være den eneste butik tilbage, fordi de andre butikker er lukket, kan man overveje, om du selv skal til at sælge dét, de andre butikker engang solgte, og som jo nu ikke findes i byen mere. Og på den måde udvide sortimentet og få flere kunder.

Som en sidste mulighed, og hvis man bare ikke kan få afsat sit varelager, foreslår Henning Bahr, at man kan tage til Outlet Messe.

- Jeg kender til, at butiksejere har taget til Outlet Messen i Herning og så har stået der en hel weekend, og på den måde fået solgt varelageret. Godt nok til mindre priser, end man ville have solgt til i sin butik, men man er måske samtidig lykkedes med at få etableret kontakt til nye kunder.

- Og når det så er sagt, så skal man erkende, at det er en svær branche.

Butiksdød på Fyn: Det skal du gøre, hvis din butik skal overleve

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce