BUSULYKKE: Har chaufføren overtrådt reglerne, bliver han fyret
Den chauffør, der sad bag rattet, da en feriebus fuld af unge danskere forulykkede i Tyskland søndag morgen skal i dag forklare sig for ledelsen i Iversen Busser.

Busselskabet har hidtil beskyttet chaufføren efter den barske oplevelse, hvor to passagerer blev dræbt og 57 kvæstet.

- Han har fået lov at sunde sig et par dage, men i morgen vil vi bede ham medvirke til et telefonmøde, siger Kim Iversen fra Iversen Busser.

Mistanke:Chauffør sov

Chaufføren har erkendt, at han var uopmærksom, men der er rejst en række andre mistanker mod den 58-årige chauffør.

På Fyn vil fædrene til to af busulykkens ofre også meget gerne have en forklaring. De er overbevist om, at chaufføren er faldet i søvn bag rattet:

- Jeg har undersøgt ulykkesstedet tre gange. Jeg har set på sporenes vinkel, og chaufføren må simpelthen være faldet i søvn. Det er den eneste logiske forklaring, sigere Peter Ejby, hvis søn Søren stadig er indlagt i Tyskland med brækket ryg.

Lige strækning

- Det er en fuldstændig lige strækning, og man kan ikke køre galt der, uden at man er faldet i søvn, supplerer Henning Clausen fra Søndersø, der er far til Søren Clausen, der blev dræbt i ulykken.

Henning Clausen er selv vognmand og har Fyns Flytteforretning.

Dokumentation er væk

Der er også blevet sat spørgsmålstegn ved, om chaufførerne har overholdt køre- og hviletidsbestemmelserne.

Senest har Ekstra Bladet bragt oplysninger om, at der mangler en fartskive og at bussen har kørt 100 kilometer i timen på ulykkestidspunktet. Oplysningerne skulle komme fra det tyske politi, som det desværre ikke lykkedes Stiftstidende at få en kommentar fra i går.

Iversen Busser bekræfter dog, at det er nogle af de ting, man gerne vil have en forklaring på:

- Vi vil blandt andet spørge vores chauffør om noget med hastighed, fartskiver, og hvad der ellers er kommet frem. Derefter sender vi en pressemeddelelse ud, siger Kim Iversen fra busselskabet.

Fusk giver fyring

Han vil dog ikke tage stilling til oplysningerne, før den tyske havarikommission har fremlagt sin rapport om ulykken.

- Der har været så mange modstridende oplysninger fremme, at jeg ikke vil gisne om noget, siger Kim Iversen.

Han slår dog fast, at Iversen Busser ikke finder sig i, hvis chauffører bevidst fusker med fartskiverne eller kører for stærkt.

- Hvis vi finder ud af noget, bliver de fyret, siger Kim Iversen.

Iversen Busser venter at udsende en pressemeddelelse senere i dag.
  • fyens.dk