Buschauffør har fået nok af køer: E20 er dagens første turist-stop

Arbejdsdagen er slut, og Per Suhr er i gang med at støvsuge og rengør bussen, så den er klar til næste dag, hvor et nyt hold turister er klar til at stå på. Foto: Michael Nørgaard

Buschauffør har fået nok af køer: E20 er dagens første turist-stop

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Per Suhr kører turistbus og er frustreret over, at kø og uheld på E20 forsinker og presser ham og i sidste ende de gæster, som han skal servicere.

Ét spørgsmål summer rundt i Per Suhrs hoved hver morgen, inden han har trillet den første meter med sin bus:

- Når du det til tiden i dag?

Forude venter en udflugtsdag med en busfuld forventningsfulde gæster, som den 51-årige chauffør skal tage sig godt af. Per Suhr er både chauffør for turisterne og manden, der sørger for, at dagens program glider som smurt i olie, og at alle kommer hjem med fornemmelsen af at have fået det, de har betalt for - og gerne mere til.

- Som chauffører står vi for hele dagen. Det er os, der skal binde tingene sammen, og hvis dagen starter med kø-kørsel og pauser på grund af uheld, så bliver hele programmet presset, og det gør vi også. Det er ærlig talt ikke morsomt, siger Per Suhr.

- Som chauffører står vi for hele dagen. Det er os, der skal binde tingene sammen, og hvis dagen starter med kø-kørsel og pauser på grund af uheld, så bliver hele programmet presset, og det gør vi også.
 
Køre- hviletid
En uafbrudt køretid må ikke overstige 4, 5 timerEfter en kørselsperiode på 4, 5 timer, skal chaufføreren holde en sammenhængende pause på mindst 45 minutter.

Under pausen og hvilk må chaufføren ikke udføre andet arbejde end være til rådighed for virksomheden.

Den daglige køretid må ikke overstige ni timer.

To gange om ugen kan køretiden sættes op til ti timer.

Den ugentlige køretid må ikke overstige 56 timer.
Per Suhr er chauffør hos Nyborg Rejser og glad for sit job, men træt af, at E20 igen og igen skaber køer og giver forsinkelser, som påvirker hans arbejde, inden dagen rigtig er kommet i gang. Foto: Michael Nørgaard
Per Suhr er chauffør hos Nyborg Rejser og glad for sit job, men træt af, at E20 igen og igen skaber køer og giver forsinkelser, som påvirker hans arbejde, inden dagen rigtig er kommet i gang. Foto: Michael Nørgaard

Nedbremsninger

Han har været i branchen i 28 år og er godt og grundigt træt af de tiltagende problemer, som den tætte trafik og uheldene på E20 skaber.

- Hvis vi f.eks har en udflugtsdag, hvor der er booket rundvisning og spisning, så giver det enorme udfordringer at blive et kvarter eller en halv time forsinket fra dagens begyndelse.

- Det kan være, der er booket rundvisning på Moesgaard Museum i Aarhus fra klokken 10 til 11, så er der frokost et andet sted klokken 12, men hvis vi er blevet forsinket en halv time, inden vi er kommet i gang, ryger halvdelen af rundvisningen f.eks. Guiderne, der er booket på museerne, kan af gode grunde ikke skubbe deres program, for de er selv booket dagen igennem til andre rundvisninger, og forsinkelser betyder, at jeg skal presse gæsterne lidt hele dagen, helst uden at de bemærker det, siger Per Suhr.

Han er i lighed med andre chauffører og vognmænd, Fyens Stifstidende har skrevet om i de forgangne uger, underlagt regler for, hvor længe han må køre i løbet af en arbejdsdag. Den må maksimalt være på 15 timer, hvoraf de ni timer er køretid, som overholdes til punkt og prikke. De øvrige timer er timer, hvor han må være i bussen, men ikke køre den.

- Vi går aldrig på kompromis med vores køre- og rådighedstid. I Danmark plejer kørtiden ikke at være et problem, men det kan den blive, når der er kø morgen og eftermiddag. Og vi kan i modsætning til mange andre på arbejdsmarkedet ikke sige, at vi lige snupper et kvarter mere for at få dagen til at hænge sammen - og jeg kan heller ikke bruge 15 timer og et kvarter den ene dag og kun 14 timer og tre kvarter den næste. Når de 15 timer er gået, skal jeg være ude af bussen, lyder det fra chaufføren, der mener, at tre spor ville hjælpe gevaldigt på både trafikken og i øvrigt også på mange trafikanters temperament.

- Vi har stort set altid problemer, hvor E20 går fra tre til to spor - der er nedbremsninger konstant, fordi folk ikke er opmærksomme eller ikke kan finde ud af at flette ind. Og så oplever vi, at mange bliver hidsige for et godt ord - de giver fingeren, de dytter og de skælder ud. Tre spor ville ikke blot give chauffører mere ro, det ville give luft i mere end én forstand.

Buschauffør har fået nok af køer: E20 er dagens første turist-stop

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce