Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel (S) mener ikke, det er dokumenteret, at letbanebyggeriet er den primære årsag til Fynbus' lave passagertal og økonomiske problemer. Han afviser, at Odense skal finde de penge, der kan redde de truede busruter rundt om på Fyn.

Rundt om i de fynske kommuner er der en udbredt opfattelse af, at det Odense Kommune som skal finde de nødvendige millioner af kroner for at redde de busruter til Assens, Faaborg, Nyborg og Kerteminde, som er truet af lave passagertal og deraf følgende dårlig økonomi.

Men det kommer ikke til at ske. Det fastslår Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel. For han vil ikke uden videre købe Fynbus' forklaring om, at det er letbanebyggeriet, der har udløst det voldsomme passagerfald og et behov for at finde besparelser på 12 millioner kroner, hvis enderne skal nå sammen på dette års budget. Han mener, at der mangler dokumentation for påstanden fra det fynske trafikselskab.

Peter Rahbæk Juel kan komme med flere forklaringer til, at passagertallet er gået lodret nedad. Han nævner blandt andet, at en øget velstand kan have fået flere til at investere i en bil. En anden mulighed er en problematisk introduktion af Rejsekortet, lyder det fra borgmesteren.

- Det kan også være, at Fynbus ikke har været god nok til markedsføring af busdriften. Og hvordan ser tallene i Fynbus ud i forhold til andre trafikselskaber. Jeg mangler at få en masse ting belyst, siger Peter Rahbæk Juel.

Set med borgmesterens øjne er det for dårligt, at den nuværende diskussion mellem kommunerne får lov at udspille sig på et - set med Peter Rahbæk Juels øjne - for uoplyst grundlag. Han placerer ansvaret hos Fynbus.

Fynbus: Der er dokumentation

Ifølge Fynbus-direktør Carsten Hyldborg er der gjort meget for at holde politikerne løbende orienteret om situationen med passagertallene og årsagen til faldet.

I de to forgangne år er politikerne i Fynbus' bestyrelse blevet orienteret om udviklingen i passagertallene. Og i anden halvdel af sidste år blev der lavet en analyse, der forklarede, hvorfor busdriften var ramt af øgede udgifter og faldende indtægter.

Carsten Hyldborg forklarer, at de øgede udgifter kunne tilskrives øget køretid grundet vejarbejde i Odense, og de faldende indtægter havde også rødder i letbanearbejdet samt introduktionen af Rejsekortet og bortfald af en rabatordning for buskørsel, som med tilskud fra Odense Kommune havde sikret billig buskørsel i Odense.

Inden jul rejste man fra Odense Kommune så tvivl om letbanens rolle i problemerne.

- Når der bliver rejst tvivl om vores analyser, er det bedst for alle parter, at der bliver lavet en ekstern undersøgelse. Så den blev bestilt inden jul, beretter Carsten Hyldborg.

Politikerne i bestyrelsen for Fynbus er torsdag eftermiddag samlet til møde om den alvorlige situation.

  • Schmidt_Sander_(2015)_001

    Af:

    Som nyhedschef er det mit job at igangsætte og prioritere de historier, som vi bringer på fyens.dk og i Fyens Stiftstidende. En sjælden gang imellem får jeg også tid til at komme lidt til tasterne. Jeg er uddannet som journalist i 2000 og har arbejdet som lokal- og nyhedsjournalist frem til foråret 2015, hvor jeg blev nyhedsredaktør på Fyens Stiftstidende. 1. september 2016 tiltrådte jeg jobbet som nyhedschef sammen med to andre kolleger i huset.

Mere om emnet

Se alle
6
Pest eller kolera: S-politiker erkender manglende prioritering af busser

Pest eller kolera: S-politiker erkender manglende prioritering af busser

7
Fynbus-formand: - Jeg vil helst holde nallerne fra de regionale ruter

Fynbus-formand: - Jeg vil helst holde nallerne fra de regionale ruter

1
Rektor frygter for fremtiden: At lukke rute 920 er som at skyde sig selv i foden

Rektor frygter for fremtiden: At lukke rute 920 er som at skyde sig selv i foden