Vi bruger cookies!

fyens.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.fyens.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Bulgarien flopper som feriemål

Billeder af unge, meget berusede feriegæster i Sunny Beach i Bulgarien fyldte meget i de danske medier sidste sommer, og det har ifølge salgsdirektør i Star Tour, Stig Elling, en væsentlig del af skylden for, at Bulgarien i år har mistet ca. 40 procent af de danske turister i forhold til sidste år. Polfoto

Bulgarien flopper som feriemål

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sidste sommers "massive dårlige medieomtale" slår igennem nu, mener Star Tours salgs- direktør, som venter tilbagegang på 40 procent

Bulgarien som ferieland får et ordentligt hak i tuden i år, og det er der kun én forklaring på, når man spørger salgsdirektør i Star Tour, Stig Elling:

- Den massive dårlige medieomtale, som kørte hele sommeren sidste år i både tv og trykte medier, slår igennem nu. Jeg har kigget på vore egne tal og antal flyafgange hos konkurrenterne og gætter på, at Bulgarien mister cirka 40 procent af de danske turister.

Stig Elling refererer til omtale af meget unge danskere, som tog på drukferie i Sunny Beach.

Hos MyTravel (bl.a. Spies og Tjæreborg) er produktchef Christian Nissen enig i, at salget til Sunny Beach-området er gået tilbage med cirka 40 procent, "men vi så det komme og har derfor skåret antallet af rejser dertil ned med 2000".

- Til gengæld ligger salget på familiestederne, hvor vi har langt hovedparten af gæsterne, 20 procent over sidste år, tilføjer han.

De unge styres til Kos

- Man kan altid diskutere, om det er en direkte konsekvens af medieomtalen, men jeg må indrømme, at noget tyder på det.

- Jeg tror, at mange unge i stedet vælger Kos i år. Hvis forældrene skal betale en del af eller hele rejsen, er det nok smartest, at de er enige, så reelt tror jeg, at det er forældrene, der har foreslået Kos i stedet for Bulgarien.

Ung Rejs: Ingen effekt

Men hos Ung Rejs, den største arrangør af ungdomsrejser til Bulgarien, hænger direktør John N. Tobiesen ikke med næbbet.

- Efterspørgslen er stor, og vi ser ingen effekt af medieomtalen sidste år, siger han.

Ganske vist kommer bureauet til at sælge en smule færre rejser til Bulgarien i år, men det skyldes alene, at priserne er blevet hævet, forklarer direktøren. Det samme er sket med ungdomsrejserne til Spanien, og her er tilbagegangen præcis lige så stor som på Bulgarien.

Han vurderer, at ungdomsrejsebureauerne tilsammen sender 8000-8500 kunder til landet ved Sortehavet i år.

Stor chartersucces

Bulgarien er det seneste årtis største chartersucces inden for Europa. I 2002 tog cirka 30.500 på ferie dernede. Sidste år var tallet vokset til knap 80.000 - som charterferieland kun overgået af Grækenland.

Stig Elling kalder det "ærgerligt og uretfærdigt, at den dårlige medieomtale af unges drukferie skal skabe så stor utryghed i forhold til Bulgarien som ferieland".

Han påpeger, at familieferier og ungdomsferier er to vidt forskellige koncepter, som hører til i helt forskellige områder i feriebyerne.

En undersøgelse, som Star Tour har foretaget blandt børnefamilier, som har været i Bulgarien flere gange, viser, at kun 1 ud af 10 ikke vil vælge ferie i Bulgarien igen.

De fire væsentligste grunde til at holde ferie i Bulgarien er ifølge spørgeskemaundersøgelsen: "Billigt", "kort rejsetid", "behageligt at opholde sig i landet" og "godt klima".

Bulgarien flopper som feriemål

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.