Broen fortsætter som malkeko: Det tredje spor betales af bilisterne

65.000 biler og lastbiler kører dagligt på den vestfynske motorvej, der nu udvides til tre spor. Pengene skal tages fra betalingen for at køre over Storebæltsbroen. Foto: Louise Koustrup

Broen fortsætter som malkeko: Det tredje spor betales af bilisterne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fynske Motorvej kan om fire år være udvidet til tre spor på Vestfyn. Pengene findes ved at forlænge tilbagebetalingstiden på Storebæltsbroen, hvor taksten samtidig sættes ned.

Bilisterne kan se frem til at kunne køre på tre spor hele vejen fra Middelfart til Odense Vest om cirka fire år. Samtidig vil taksten for at køre over Storebæltsbroen blive nedsat med 25 procent, og regningen betaler bilisterne selv. Pengene findes ganske enkelt ved at forlænge gældsafviklingen på broen.

Det bekræfter formanden for Dansk Folkeparti Kristian Thulesen Dahl.

- Regeringen har gerne villet sætte taksten for at køre over Storebælt ned, og vi har sagt, at det vil kræve, at vi først får udbygget Fynske Motorvej, så den kan klare den ekstra trafik. For at kunne gøre det nu, er vi blevet enige om at tage pengene fra Sund & Bælt, siger partiformanden.

En række partier har ellers tidligere i Fyens Stiftstidende forsikret, at det er slut med at bruge Storebæltsbroen som en malkeko, når staten mangler penge til at finansiere formål, der intet har med broen at gøre.

- Men her er en meget speciel situation, og Fynske Motorvej og Storebæltsbroen er tæt forbundne, siger Kristian Thulesen Dahl.

I 2009 besluttede partierne at trække ni milliarder ud af broen til nye veje og anden infrastruktur i hele Danmark.

- Hvad bliver det næste? Skal betalingen på Storebælt også bruges til at finansiere en ny Hærvejsmotorvej i Jylland?

- Nej. Det her en som sagt en meget speciel situation, siger DF-formanden.

Før aftalen blev indgået var forventningen, at gælden på Storebælt var tilbagebetalt i 2029. Hvornår det nu sker, tør Kristian Thulesen Dahl ikke svare på.

- Der skal nu laves forskellige beregninger for, hvordan det hele skal skrues sammen, siger han.

Udbygningen af motorvejen koster 2,4 milliarder kroner, oplyser Transportministeriet.

Trafikaftalen
Regeringen og Dansk Folkeparti indgik torsdag aften aftale om en udvidelse af Fynske Motorvej til tre spor mellem Nr. Aaby og Odense Vest.Strækningen er 24 kilometer, og det tredje spor vil koste 2,4 milliarder kroner.

Arbejdet påbegyndes i 2019/2020, og det tredje spor ventes at kunne tages i brug tidligst i 2022.

Taksten på Storebæltsbroen sættes ned med 25 procent. Det gælder for al vejtrafik over broen og persontog. Takstnedsættelsen slår først fuldt igennem, når motorvejen er udvidet til tre spor.

Takstnedsættelsen og pengene til det tredje spor skal finansieres ved at forlænge tilbagebetalingstiden på Storebæltsbroen.

Som led i aftalen vil den konkrete model for takstnedsættelsen og det tredje spor blive fastlagt af regeringen og DF efter et oplæg fra regeringen.

 

 

 
Brugerne af Storebæltsbroen kommer til at betale for det tredje spor på Fynske Motorvej. Arkivfoto: Laust Jondal
Brugerne af Storebæltsbroen kommer til at betale for det tredje spor på Fynske Motorvej. Arkivfoto: Laust Jondal

- Fint kompromis

En af dem, der har raset mod at bruge Storebæltsbroen som en malkemaskine, er borgmesteren i Nyborg Kommune, Kenneth Muhs (V). Alligevel er han begejstret for torsdagens forlig mellem regeringen og Dansk Folkeparti.

- Det er helt fantastisk, at vi nu både får udvidet motorvejen og sat taksten ned på Storebælt. Det er godt for Nyborg, det er godt for Fyn, og det er godt for sammenhængskraften i Danmark, siger han.

Han havde dog gerne set, at pengene til motorvejen var fundet på anden vis.

- Det ville være optimalt, men det er et rigtig fint kompromis og har været det muliges kunst. Vi havde aldrig turde drømme om både lavere brotakst og det tredje spor, siger Kenneth Muhs.

Direktør i Fynsk Erhverv Jytte Reinholdt er også tilfreds med aftalen, men finansieringen bekymrer hende.

- Vi er bekymret for, at politikerne bare vil blive ved og ved med at bruge pengene fra Storebælt til andre formål, og vi vil følge det meget tæt, siger hun.

Lastbiler får også rabat

I den oprindelige aftale mellem regeringen og Dansk Folkeparti stod, at det kun ville være persontrafikken på Storebælt, der ville få glæde af takstnedsættelsen. DFs finansordfører René Christensen slog således fast overfor fyens.dk fredag formiddag, at lastbiler ikke ville opnå rabat, hvilket vakte harme i erhvervslivet.

Senere på dagen kom så en melding fra Finansministeriet om, at aftalen nu er ændret, så rabatten kommer til at gælde for al vejtrafik og persontog.

- Det er fint. Nu skal vi så have set på, hvordan det hele kan skrues sammen. Det kunne for eksempel overvejes at lade lastbiler slippe ekstra billigt om natten og i de timer, hvor der ikke er så meget trafik. På den måde kan vi få fordelt presset på motorvejene bedre, siger Kristian Thulesen Dahl.

Glad minister

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) glæder sig over, at motorvejen nu bliver udvidet.

- Det vil give plads på den trængselsplagede strækning, som er afgørende for trafikken mellem Øst- og Vestdanmark, udtaler han i en pressemeddelelse.

Han forventer, at anlægsarbejdet kan påbegyndes i 2019/2020, og det ekstra spor vil tidligst kunne stå færdig i 2022.

Han fremhæver desuden takstnedsættelsen på Storebæltsbroen.

Som led i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti vil den konkrete model for takstnedsættelsen og motorvejsudvidelsen blive fastlagt mellem de to partier på baggrund af et oplæg fra regeringen.

Broen fortsætter som malkeko: Det tredje spor betales af bilisterne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce