Boye og kolleger: I må ikke skrotte Timemodellen

Timemodellen går i korte træk ud på, at jernbanenettet i Danmark skal optimeres, så det bliver muligt at køre mellem de største byer på højst en time. Arkivfoto.
Foto: Michael Bager

Boye og kolleger: I må ikke skrotte Timemodellen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Timemodellen skaber vækst og binder Danmark sammen. Derfor skal man ikke forringe eller skrinlægge planerne, lyder opfordringen til regeringen fra borgmestrene i landets fem største provinsbyer.

Timemodellen, hvor der efter planen blot skal være en times rejsetid i tog mellem landets største byer, er den mest markante forbedring af det danske transportsystem siden motorvejsnettet og Storebæltsforbindelsen.

Sådan lyder det fra borgmestrene i Aalborg, Aarhus, Odense, Esbjerg og Randers, der appellerer kraftigt til regeringen om at fastholde timemodellen, selv om valgkampen var fyldt med negative Venstre-røster om eksempelvis finansieringen af fremtidens togtransport.

- Det er afgørende, at regeringen ikke skaber tvivl om nødvendigheden af timemodellen og ambitionerne om at gennemføre den. Vi er allerede i gang med massive investeringer i vores byer, så Danmark kan få det maksimale ud af de bedre togforbindelser. Vi bygger letbaner og bygger massivt i den centrale del af byen, så vi kan få langt flere borgere på skinner, siger borgmester Jacob Bundsgaard (S) fra Aarhus i en pressemeddelelse.

De fem borgmestre bakkes op af en ny rapport fra rådgivningsvirksomheden COWI, der konkluderer, at timemodellen er en investering, der i høj grad kan betale sig.

- Togfondens projekter er med en intern rente på fem-syv procent et samfundsøkonomisk godt projekt og bedre end flere andre store infrastrukturprojekter. Da højhastighedsforbindelserne understøttes af udviklingen og kommunernes strategier, vil forrentningen sandsynligvis blive større, står det blandt andet i COWIs rapport.

Ifølge rapporten vil den kortere rejsetid ikke kun gavne de største byer, som er en del af timemodellen, men også de øvrige stationer på ruten og det resterende jernbanenet. Dermed vil landets regioner og byer blive knyttet tættere sammen, så borgere og virksomheder får mulighed for at øge fleksibiliteten og bevæge sig mere på tværs af byer og landsdele.

Anker Boye: Vil gavne hele Fyn

- Vi har med bred opbakning i byrådet sat gang i investeringer i infrastruktur, der skal gavne ikke bare Odense, men vækst og job på hele Fyn. Det er beslutninger, der er truffet med en klar forventning om, at timemodellen gennemføres for at forbedre sammenhængen i Danmark, siger Odenses borgmester, Anker Boye (S).

- For skal arbejdsmarkedet i og omkring Odense udvikle sig i den rigtige retning, er det vigtigt, at vores virksomheder og pendlere kan stole på, at de kan komme hurtigt rundt i hele landet, siger Anker Boye.

Danmark og Irland er de eneste vesteuropæiske lande, der endnu ikke har højhastighedstog. Regeringens officielle holdning er, at timemodellen skal have et serviceeftersyn.

Boye og kolleger: I må ikke skrotte Timemodellen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce