Her er en god nyhed til forældre med halvstore børn - og en tilsvarende dårlig nyhed til brancher, der satser på profit fra samme segment:

De 8-12-årige - såkaldte tweens - er hverken modeslaver, forbrugsdyr eller nemme ofre for reklamer.

Lektor Lars Pynt Andersen, Syddansk Universitet, har forsket i forbrug, tv-reklamer og tweens som målgruppe, og hans undersøgelse tegner et andet billede af aldersgruppen end det fremherskende.

- Det er en myte, at børn i den aldersgruppe er nemme at forføre med reklamer. De synes, at mange reklamer er kedelige eller mærkelige, og de undrer sig over de mange overdrivelser, der typisk er, siger Lars Pynt Andersen til SDU-bladet Ny Viden.

Den forkerte myte om, at 8-12-årige forsøger at være små teenage'ere med fokus på dyre mærkevarer er ifølge Lars Pynt Andersen skabt af marketingindustrien selv.

Med børn, der orienterer sig ud fra familie og kammerater, er det forældrene, der lægger niveauet, lyder det fra SDU-forskeren.

- Bruger det enkelte barn mange penge, skal forældrene søge forklaringen hos sig selv eller nærmeste omgangskreds. Det nytter i hvert fald ikke at give reklamerne skylden, siger Lars Pynt Andersen.
  • Fyens Stiftstidende