De planlagte takstnedsættelser på Storebæltsforbindelsen får ingen eller meget lille betydning for togpassagererne. Besparelsen skal deles mellem flere hundrede passagerer, hvis DSB overhovedet ændrer priserne.

Togpassagererne kommer næppe til at mærke noget til de ventede takstnedsættelser, når de kører over Storebæltsbroen fra 1. januar 2018.

Hvis regeringens finanslovsforslag bliver stemt igennem, vil der fra næste år være en rabat på 15 procent og fra 2023 en samlet rabat på 25 procent pr. overfart. For togdriften betyder det, at DSB's såkaldte infrastrukturafgift bliver sat ned fra 6933 til 5.893 kroner eksklusive moms. Afgiften betales i øvrigt til Banedanmark.

Nye priser på Storebælt

I regeringens finanslovsforslag, nedsættes taksten for et persontogs passage af Storebæltsforbindelsen per 1. januar 2018 med 15 procent fra 6933 til 5893 kroner eksklusive moms.

Taksten fastholdes frem til færdiggørelsen af motorvejsudvidelsen på Vestfyn i 2022. Herefter foretages den sidste takstnedsættelse 1. januar 2023, således at den samlede takstnedsættelse er 25 procent i faste priser.

For personbiler kan der fra 1. januar 2018 opnås en rabat på op til 46 kroner i forhold til den almindelige takst på 240 kroner, hvis man anskaffer sig en brobizz.

Rabatten gælder kun brobizz-kunder, der i forvejen får fem procents rabat. Rabatten svarer til 15 procent.

I 2023 vil rabatten øges til 25 procent af det oprindelige beløb.

Men hvor bilister i personbiler med brobizz kan se frem til fra næste år at høste en rabat på 34-46 kroner (afhængig af om man allerede har brobizz), gælder tograbatten for et helt togsæt og skal altså fordeles mellem flere hundrede passagerer.

I DSB ønsker man ikke at udtale sig om den mulige bro-rabat, og om den i givet fald kan komme passagererne til gode, før der foreligger en endelig finanslov.

Ingen betydning

Men trafikordfører for Enhedslisten, Henning Hyllested, mener ikke, at de planlagte takstnedsættelser vil få nogen betydning for togpassagererne, og tvivler på, at DSB overhovedet vil røre ved priserne.

- Det er jo ganske få kroner, som skal spredes ud på de 200-400 passagerer, der kan være i et togsæt. Det vil være så lidt, at det ikke kan mærkes for den enkelte. Det er det, der er skævt i det her spil. Bilisterne får pr. bil, og det kan mærkes, mens det ingen forskel vil gøre for en togpassager, siger han.

- Det forbedrer selvfølgelig DSB's regnskab en smule, men det batter ikke noget i den kollektive trafik.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra hverken Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen eller Liberal Alliances transportordfører Villum Christensen.

Takstnedsættelsen vil ifølge Transportministeriet betyde en forlængelse af tilbagebetalingstiden for Storebæltsbroens gæld med tre år, så forbindelsen forventes at være gældfri i 2031.

  • Byline billeder

    Af:

    Jeg er journalist og nyhedsredaktør på Fyens Stiftstidende og Fyens.dk. Med udgangspunkt i samfundsdelen af aktualitet-, samfunds- og erhvervsredaktionen i Odense skriver jeg primært om forhold i Region Syddanmark - herunder sygehusvæsenet og akutområdet. Tidligere har jeg arbejdet som erhvervsjournalist på avisen og har desuden en fortid på Jydske Vestkysten samt artikelbureauet Storyhouse. Privat bor jeg i Odense og har to børn.