De store bilproducerende lande Tyskland og Frankrig må kæmpe mod et flertal i EU-Parlamentet i striden om bilernes CO2-udledning.
I en klassisk kamp mellem miljø- og industriforkæmpere i EU-Parlamentet satte et flertal i dag foden i over for bilindustrien. En afstemning i parlamentets miljøudvalg endte overraskende med et "nej tak" til et færdiglavet kompromis, som skulle give bilindustrien længere tid til at bringe udledningen af CO2 ned.

De folkevalgte holder dermed fast i EU-Kommissionens forslag om, at bilindustrien fra 2012 skal levere biler, der i gennemsnit ikke udleder mere end 120 gram CO2 per kørt kilometer.

- Det er meget bedre end "bilindustriens kompromis", som længe så ud til at blive en realitet. Der er ingen grund til at vente til 2015, som lå i forslaget, siger næstformand i miljøudvalget, Dan Jørgensen (S).

Afstemningen i EU-Parlamentet var et hårdt slag for især tyske og franske EU-parlamentarikere, som i lighed med de to landes regeringer kæmper for at lade bilindustrien slippe så nådigt som muligt i klimakampen.