Tidligere formand for Sømændenes Forbund, nuværende forretningsfører i SiD Transport, Henrik Berlau, siger, at ulovlige olieudslip fra skibene et stort problem.

- Hvis man i Danmark prøvede at undersøge, hvor meget olie skibene afleverer på lovlig vis og sammenlignede det med, hvad de burde aflevere, ville man med sikkerhed finde en gigantisk manko, siger Henrik Berlau.

Han har ikke hørt om hverken skrevne eller uskrevne regler blandt officererne på A.P Møllers skibe, men mener, at der helt åbenlyst er et problem.

- Jeg tror det drejer sig om overdreven loyalitet over for rederiet blandt visse officerer, siger Henrik Berlau, der hæfter sig ved, at det typisk er besætningen og ikke rederiet, der straffes i den slags sager.

- Men ansvaret ligger jo hos rederiet. Hvis de sejler i områder, hvor de ikke kan komme af med olien på legal vis, eller hvor det er for dyrt, burde de i virkeligheden sige, at de slet ikke kunne sejle der, siger Henrik Berlau.

Reglerne for hvordan fragtskibe kommer af med deres spildolie er reguleret af FN's søfartsorganisation IMO. Selv om alle lande har forpligtet sig til at kunne modtage spildolien på land, er der stadig mange steder, hvor det enten ikke kan lade sig gøre, eller hvor det er ekstremt dyrt.

- I de tilfælde er det fristende at vente til det bliver mørkt og så klare tingene selv, siger Henrik Berlau, der dog ikke mener, at det er specielt svært at komme af med olien på legal vis ud for den californiske kyst.