Bedre til at forstå kriser


Bedre til at forstå kriser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I et forsøg på at blive bedre rustet har Beredskabsstyrelsen i samarbejde med Roskilde Universitetscenter og Dansk Institut for Internationale Studier netop sat et forskningsprojekt om kommunikationen mellem myndigheder og befolkning i gang.

Det er Nina Blom Andersen, der de næste tre år skal undersøge, hvordan man bedst kommunikerer med folk under større ulykker og kriser.

- Man skal blive bedre til at forstå hinanden og sætte sig i hinandens sted, siger hun og bruger en evakueringssituation som eksempel:

- Der er ingen tvivl om, at det er voldsomt at blive evakueret fra sit hjem og de ting, man er tæt knyttet til, til trods for, at der er fare på færde.

Projektet er endnu så nyt, at det er vanskeligt at sige noget konkret om, hvorfor folk mener, at risiko er noget, man kan forhandle om.

Gik vi i bomberum?

Men Nina Blom Andersen tror ikke nødvendigvis, at der er sket et skred.

- Var vi artigere for 50 år siden? Gik folk altid i beskyttelsesrum under krigen, når sirenerne lød klokken tre om natten? Men det er ikke et spørgsmål, om der er sket et skred med tiden, det er et spørgsmål om, hvad vi gør nu for at løse problemet, siger hun.

Blandt de ting, der skal undersøges nærmere, er om kontakten mellem borger og myndighed kan blive mere dialogpræget, selv om man står midt i en akut katastrofe.

Og hvordan politi og redningspersonale kan bruge dagligdagen til at opbygge den nødvendige autoritet, som de kan trække på, når først katastrofen er sket.

- Der er ingen tvivl om, at ellers kan det koste liv. Og hvis det sker, så vil man sige, at det er myndighedernes ansvar, siger Nina Blom Andersen.

Bedre til at forstå kriser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce