Bagud siden anlægslov: E20 overhalet af jyske og sjællandske veje

Fynske Motorvej. Foto: Louise Koustrup

Bagud siden anlægslov: E20 overhalet af jyske og sjællandske veje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Folketinget har fundet penge til en række andre vejprojekter, siden anlægsloven om udvidelse af Fynske Motorvej blev vedtaget.

Holstebromotorvejen er åbnet, Østjyske motorvej er udvidet til seks spor mellem Skærup og Vejle, Købe Bugt Motorvejen er udvidet, og der er fundet penge til omfartsveje og andre større vejudvidelser. I alt har Folketinget vedtaget anlægslove for 18 vejprojekter siden 2010, hvor det blev besluttet, at Fynske Motorvej skulle udvides til seks spor fra Middelfart til Odense Vest.

Det viser en oversigt, som Fyens Stiftstidende har bedt Vejdirektoratet lave. Men mens langt hovedparten af de vedtagne projekter er omsat til asfalt eller pengene er afsat de kommende år, er udvidelsen af Fynske Motorvej strandet. Det gælder et ekstra spor mellem Nr. Aaby og Odense Vest, og det gælder den fortsatte udvidelse syd om Odense, som blev vedtaget i 2013.

I Fyens Stiftstidende lørdag angreb den mangeårige trafikordfører for Socialdemokratiet, Poul Andersen, Middelfart, de fynske folketingspolitikere for ikke at have spillet deres kort rigtigt i kampen om trafikpenge. Af de nuværende fynske socialdemokrater i Folketinget var kun Julie Skovsby medlem, da udbygningen af motorvejen blev vedtaget i 2010.

- Vi har nok ikke været gode nok til i vores respektive folketingsgrupper at kæmpe for motorvejen. Selv har jeg i denne folketingsperiode arbejdet meget for at få de tre spor.Jeg har blandt andet stillet spørgsmål om, hvad der kan spares ved at lave motorvejsudvidelsen samtidig med den nye jernbane over Vestfyn, og det er mange millioner, siger Julie Skovsby.

Brug af nødspor
Vejdirektoratet har tidligere undersøgt, hvordan nødsporet  mellem Nr. Aaby og Odense Vest kan tages i brug i myldretiden.Direktoratet forventer, at det vil tage to år at gøre nødsporet køreklart. Der skal blandt andet købes arealer til nødlommer, og den nuværende asfalt skal graves op for at forstærke nødsporet.Prisen forventes at blive mindst 227 millioner kroner. Et egentlig tredje spor vil koste 2,3 milliarder.

 

 

Kritik preller af

Erik Christensen er i dag Socialdemokratiets fynske medlem af Transportudvalget og talsmand, når det gælder motorvejen. Han har kun været medlem af Folketinget i denne periode.

- Jeg har benyttet enhver lejlighed til at argumentere for det tredje spor, men der har jo ikke været trafikpenge at prioritere, siger han.

Venstres veteran Erling Bonnesen forsikrer, at han også har gjort, hvad han kunne.

- Vi har virkelig kæmpet, og jeg oplever, at der i partierne er en landsdækkende erkendelse af, at det nu er Fyns tur, siger han.

Brug af nødspor

Venstres fynske medlemmer arbejder nu for en hurtig midlertidig løsning ved at inddrage nødsporet, indtil der er penge til en egentlig udvidelse af motorvejen. En tanke, der også er støttet af finansminister Kristian Jensen (V).

Det bekymrer Erik Christensen:

- Jeg frygter, at vi forringer vores forhandlingsmuligheder for at få den permanente udvidelse. Vi risikerer nok engang at blive skubbet nederst på listen. Omvendt er det vigtigt, at der er fælles fynsk fodslag. Det vil jeg ikke bryde, hvis de fynske borgmestre og det fynske erhvervsliv fortsat går ind for en hurtig nødsporsløsning, siger socialdemokraten.

Vedtagne nye veje og udvidelser

Folketinget har vedtaget anlægslove for 18 nye statslige veje eller større vejudvidelser siden 2010, hvor udvidelsen af Fynske Motorvej mellem Middelfart og Odense Vest blev vedtaget.

Kun tre af dem mangler finansiering. To af dem er den vestfynske motorvej og motorvejen syd om Odense. Desuden er endnu ikke fundet penge til 3. etape af Frederikssundmotorvejen, der blev vedtaget i 2009.

I alt koster de 19 vejanlæg 24,7 milliarder kroner.

Tip: Klik på punkterne for at se projekterne eller se listen under kortet.


Ikke finansierede projekter

Frederikssundmotorvejen. Ny 4-sporet motorvej fra Tværvej til

Frederikssund. Vedtaget i 2009. Pris: 3,1 mia. kr.

Fynske Motorvej. Udvidelse til 6 spor fra Nørre Aaby til Odense V. Vedtaget i 2010. Pris: 2,3 mia. kr.

Fynske Motorvej. Udvidelse til 6 spor syd om Odense. Vedtaget i 2013. Pris: 1,4 mia. kr.

Helsingørmotorvejen. Udvidelse til 6 spor fra Hørsholm S til Isterød. Vedtaget i 2010. Pris: 0,8 mia. kr.

Finansierede projekter

Frederikssund. Ny bro over Roskilde Fjord. Vedtaget i 2014, åbner i 2019. Pris: 2 mia. kr.

Fynske Motorvej. Udvidelse til 6 spor fra Middelfart til Nørre Aaby. Vedtaget i 2010, åbnet i 2014. Pris: 0,6 mia. kr.

Fynske Motorvej. Tilslutningsanlæg ved Odense SØ. Vedtaget i 2013, åbnet i 2016. Pris: 0,1 mia. kr.

Haderup Omfartsvej. Motortrafikvej. Vedtaget i 2017, åbner i 2020. Pris: 0,3 mia. kr.

Helsingørmotorvejen. Udvidelse til 6 spor fra Øverødvej til Hørsholm S. Vedtaget i 2010, åbnet i 2015. Pris: 0,8 mia. kr.

Holstebromotorvejen. Ny 4-sporet motorvej fra Herning til Holstebro. Vedtaget i 2013, åbner i 2017/2018. Pris: 3,8 mia. kr.

Kalundborgmotorvejen. Ny 4-sporet motorvej syd om Regstrup. Vedtaget i 2015, åbner i 2019. Pris: 0,4 mia. kr.

Køge Bugt Motorvejen. Udvidelse til 8 spor fra Greve S til Solrød S. Vedtaget i 2010, åbnet i 2015. Pris: 2,4 mia. kr.

Køge Bugt Motorvejen. Udvidelse til 8 spor fra Solrød S til Køge. Vedtaget i 2010, åbnet i 2015. Pris: Hører sammen med forrige projekt.

Motorring 4. Udvidelse til 6 spor mellem Taastrup og

Frederikssundmotorvejen. Vedtaget i 2010, åbnet i 2014. Pris: 0,2 mia. kr.

Omfartsvej Næstved. Motortrafikvej. Vedtaget i 2011, åbnet i 2016. Pris: 0,5 mia. kr.

Nykøbing Falster Omfartsvej. Ny 2-sporet vej. Vedtaget i 2011, åbnet i 2014. Pris: 0,2 mia. kr.

Slagelse Omfartsvej. Ny 2-sporet vej syd om Slagelse. Vedtaget i 2010, åbnet i 2013. Pris: 0,6 mia. kr.

Storstrømsbroen. Jernbanebro og vejbro. Vedtaget i 2015, åbner i 2022. Pris: 4,2 mia. kr.

Østjyske Motorvej. Udvidelse til 6 spor fra Skærup til Vejle N. Vedtaget i 2010, åbnet i 2013. Pris: 1 mia. kr.


Vær med i kampen

Skriv et postkort til din politiker


Klik på billedet herover og udfyld et digitalt postkort, hvor du fortæller, hvorfor du har brug for det tredje spor. Så viderebringer vi din begrundelse til de ansvarlige politikere i Folketinget. Du kan også dele postkortet på Facebook for at vise andre, at du er med i kampen for et tredje spor.

Sæt et klistermærke i bagruden


Støtter du kampen for et tredje spor på Fynske Motorvej, kan du vise det ved at sætte et klistermærke i bagruden på din bil. Du kan gratis hente mærkatet på et af Fyens Stiftstidendes kontorer.

Tips os om uheld/kø


For at vise, hvor meget vi har brug for det tredje spor, har vi på Fyens.dk lavet en alarm. Vi starter alarmen hver gang, der er kø eller uheld på Fynske Motorvej. Så bilister bliver advaret, og så politikerne ikke kan undgå at se, hvor slemt det står til på motorvejen. Klik på billedet herover og tip os, når den er gal på E20.

Bagud siden anlægslov: E20 overhalet af jyske og sjællandske veje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce