Anlægsprojekter i fare: DF vil ikke røre ved den nye bane over Vestfyn

Transportordfører Kim Christiansen, DF, vil rydde op i Togfondens projekter. (Foto:Liselotte Sabroe/Scanpix 2017)

Anlægsprojekter i fare: DF vil ikke røre ved den nye bane over Vestfyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trods ønsker om at droppe anlægsprojekter, som følge af at timedriften i tog mellem de store byer må aflyses, vil Dansk Folkeparti ikke røre ved den nye jernbane over Vestfyn.

Der kommer en ny jernbane over Vestfyn, hvis det står til Dansk Folkeparti, selv om partiet torsdag meldte ud, at man vil forsøge at få droppet flere planlagte anlægsprojekter rundt om i landet. Det sker, fordi nye meldinger om de kommende el-togs hastighed betyder, at den lovede timedrift mellem de store byer alligevel ikke kan overholdes.

DF foreslår konkret, at to anlægsprojekter i Togfondens fase 2, en ny broforbindelse uden om Vejle samt en ny jernbanestrækning uden om Skanderborg, droppes. Men det betyder ikke, at den vestfynske bane, som er en del af fase 1, er i fare, fastslår transportordfører i DF, Kim Christiansen:

- Strækningen på Fyn har en anden funktion end bare at nedsætte rejsetiden, men også at skabe mere kapacitet og være med til at fjerne en flaskehals. Så den skal vi køre videre med og er i min optik slet ikke i fare. Der er et problem på Fyn, som vi skal have løst, siger han.

Kim Christiansen påpeger også, at pengene til fase 2 slet ikke er fundet endnu - modsat fase 1. Derfor vil han heller ikke tale om, hvad de knap 10 milliarder sparede kroner skal bruges på i stedet.

- At sige at penge, man slet ikke har, skal bruges på andet, vil gøre det endnu mere abstrakt, så jeg vil nøjes med at forholde mig til, at vi bør diskutere fase to allerede nu frem for at vente til 2019, siger han.

Partierne bag Togfonden skal egentlig først mødes i 2019 for at se, hvordan de kan få planlagt fase 2 af fondens investeringer.

Aftalen om Togfonden blev oprindeligt indgået mellem den daværende SRSF-regering, Enhedslisten og Dansk Folkeparti i januar 2014. Der er afsat 15 milliarder til fase 1.

Et flertal i folketinget besluttede torsdag at indkøbe el-tog, der højst kan køre 200 kilometer i timen, mens en timemodel forudsætter højhastighedstog, der kan køre op til 250 kilometer i timen.

Anlægsprojekter i fare: DF vil ikke røre ved den nye bane over Vestfyn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce