Rederiet Clipper gjorde det rigtige ved at anmelde kapring til politiet. Dermed kan piraterne blive eftersøgt over hele verden, siger chef for Absalon.
Det danske krigsskib Absalon har i de seneste uger forhindret flere piratangreb i farvandet omkring Afrikas Horn. Men det er ofte svært at få retsforfulgt de formodede pirater.

Derfor vækker det glæde hos chefen for Absalon, Dan B. Termansen, at rederiet Clipper nu politianmelder kapringen af skibet CEC Future i Aden-bugten ud for Somalia i november 2008.

- Grundlæggende er det fornuftigt og sundt at anmelde en forbrydelse, for det er den eneste måde man kan få stillet eventuelle forbrydere til ansvar for deres handlinger, siger Dan B. Termansen, og fortsætter:

- De kan blive eftersøgt på verdensplan, og chancen for at fange dem er dermed større end tidligere, hvor visse rederier ikke gik til politiet.

Indtil videre er det internationale samfunds svar på pirattruslen primært været at indsætte krigsskibe til at skabe sikkerhed. Men det betyder langt fra, at politi og domstole ikke har nogen rolle at spille i piratbekæmpelsen:

- Vi er ikke i krig. Det er ikke en fjende, vi står over for. Det er forbrydere, vi har med at gøre. Forbrydere, som anvender vold og våben til at nå deres mål, siger Dan B. Termansen.

Derfor lægger Absalon også vægt på at indsamle beviser, når man tilbageholder formodede pirater.

- Når vi møder nogen på havet, som vi mistænker for pirater, så tager vi fingeraftryk og billeder af dem. Politianmeldelser er vejen frem, hvis vi ikke bare skal bruge oplysningerne til efterretninger, men også til retsforfølgelse, siger Dan B. Termansen.