Det ser ud til, at letbanen snart kan køre med passagerer, og det glæder naturligvis Aarhus' borgmester.

Det har været et uskønt forløb. Men det er glædeligt, at Aarhus Letbane nu langt om længe har fået grønt lys af Trafikstyrelsen til at køre med passagerer.

Det mener Jacob Bundsgaard (S), der er borgmester i Aarhus Kommune.

- Det har været en lidt hård rejse. Men i dag vælger jeg at glæde mig over, at det ser ud, som om letbanen er klar til at køre med passagerer. Og det er vigtigt for Aarhus, siger han.

FAKTA: Aarhus skal have 110 kilometer lang letbane

Onsdag aften har Trafikstyrelsen givet grønt lys til, at Aarhus Letbane kan begynde at fragte passagerer rundt, hvis letbanen opfylder en række betingelser.

Det står ikke klart, hvorvidt Aarhus Letbane vil begynde kørslen under betingelserne.

Aarhus Lebane er Danmarks første af sin slags. Læs mere om letbanen her:

* Letbanen har en samlet strækning på 110 kilometer. Den består af både gamle nærbanetogskinner og 12 kilometer nybyggede skinner.

* Hele letbanen har et budget på 3,5 milliarder kroner og finansieres af både stat, kommune og region. Den er gået 700 millioner over budget.

* Op mod 90 førere skal betjene de i alt 26 letbanetog.

* Togene har kraftige airconditionanlæg, der skal sikre et behageligt indeklima på varme dage.

* Hvert tog har plads til mellem 216 og 256 passagerer alt efter togtype.

* Togene er produceret i Schweiz og Tyskland for 773 millioner kroner.

* Der er to forskellige togtyper, Variobahn og Tango, der har en topfart på henholdsvis 80 og 100 kilometer i timen.

* Første strækning af letbanen, der skulle have været indviet lørdag 23. september, går fra banegården i Aarhus til Aarhus Universitetshospital i Skejby.

* Første strækning har 12 stop.

* Letbanen består af i alt 49 stationer, hvoraf 19 perroner er nybygget.

* Forfatteren Jørgen Leth har indtalt standsningssteder, servicemeddelelser og hilsener til letbanens passagerer.

* Letbanen får strøm fra vedvarende energikilder som vindkraft og er derfor CO2-neutral.

- Der er blevet sagt og skrevet meget om letbanen, men i dag er jeg bare glad.

Det grønne lys forudsætter dog, at letbanen lever op til nogle sikkerhedskrav fra Trafikstyrelsen. Det er i første omgang ikke meddelt, hvad de går ud på, og Aarhus Letbane har ved 21.30-tiden ikke meddelt, om de kan opfylds med det samme.

Letbanen har en frist til 3. januar til at komme med kommentarer til afgørelsen.

Trafikstyrelsen meddelte allerede 16. december, at man forventede at godkende letbanen i denne uge.

- Der er rigtig mange århusianere, der glæder sig til at bruge letbanen som det effektive kollektive transportmiddel, det er.

Trafikstyrelsen kan over for Ritzau ikke konkretisere, hvilke sikkerhedsbetingelser der skal opfyldes.

Letbanen skulle oprindeligt være åbnet 23. september, men det blev aflyst med én dags varsel.