Fra klokken 11 torsdag er det gratis at køre med letbanen i Aarhus. Fredag ventes den i almindelig drift.

Letbanen i Aarhus vil fra torsdag begynde at køre med passagerer. Den ventes at være i almindelig drift tidligt fredag morgen, oplyser Trafikstyrelsen, Aarhus Kommune og Aarhus Letbane.

Det vil fra torsdag klokken 11 være gratis at køre med letbanen resten af dagen.

Den kommer til at køre seks gange i timen mellem togstationen i Aarhus og Aarhus Universitetshospital i Skejby. Der er i alt 12 stop.

FAKTA: Aarhus skal have 110 kilometer lang letbane

Onsdag aften har Trafikstyrelsen givet grønt lys til, at Aarhus Letbane kan begynde at fragte passagerer rundt, hvis letbanen opfylder en række betingelser.

Det står ikke klart, hvorvidt Aarhus Letbane vil begynde kørslen under betingelserne.

Aarhus Lebane er Danmarks første af sin slags. Læs mere om letbanen her:

* Letbanen har en samlet strækning på 110 kilometer. Den består af både gamle nærbanetogskinner og 12 kilometer nybyggede skinner.

* Hele letbanen har et budget på 3,5 milliarder kroner og finansieres af både stat, kommune og region. Den er gået 700 millioner over budget.

* Op mod 90 førere skal betjene de i alt 26 letbanetog.

* Togene har kraftige airconditionanlæg, der skal sikre et behageligt indeklima på varme dage.

* Hvert tog har plads til mellem 216 og 256 passagerer alt efter togtype.

* Togene er produceret i Schweiz og Tyskland for 773 millioner kroner.

* Der er to forskellige togtyper, Variobahn og Tango, der har en topfart på henholdsvis 80 og 100 kilometer i timen.

* Første strækning af letbanen, der skulle have været indviet lørdag 23. september, går fra banegården i Aarhus til Aarhus Universitetshospital i Skejby.

* Første strækning har 12 stop.

* Letbanen består af i alt 49 stationer, hvoraf 19 perroner er nybygget.

* Forfatteren Jørgen Leth har indtalt standsningssteder, servicemeddelelser og hilsener til letbanens passagerer.

* Letbanen får strøm fra vedvarende energikilder som vindkraft og er derfor CO2-neutral.

Tidligere onsdag oplyste Trafikstyrelsen, at man havde givet grønt lys til, at letbanen kunne begynde at køre med passagerer, såfremt en række sikkerhedsbetingelser bliver opfyldt.

Selskabet bag, Aarhus Letbane, har nu tygget på det og siger, at man er klar til at tage letbanen endeligt i brug.

Indvielsen vil torsdag klokken 10.00 blive fejret ved DOKK1 på havnen med taler fra regionrådsformand Bent Hansen (S) og rådmand Kristian Würtz (S).

Efter torsdagens fejringer indledes den officielle drift. Det sker fredag klokken 04.50.

Det var egentlig også meningen, at der skulle være fejring 23. september. Her var det planen, at letbanen skulle åbne, men det blev aflyst med én dags varsel.

Åbningen var planlagt til at skulle foregå under pomp og pragt.

Men kransekage og skåltaler måtte aflyses, fordi Trafikstyrelsen ikke kunne sikkerhedsgodkende letbanens operatør, Keolis. Der var også problemer med letbanens regler for teknisk vedligehold.

Siden den aflyste åbning har Trafikstyrelsen og Aarhus Letbane afholdt en række møder for at få godkendt letbanen hurtigst muligt.

Trafikstyrelsen er undervejs blevet kraftigt kritiseret af Aarhus' borgmester, Jacob Bundsgaard (S), der har kaldt styrelsen "magtarrogant" og udtrykt manglende tillid til styrelsen.

Onsdag vil Bundsgaard dog ikke tale om al virakken.

- Der er blevet sagt og skrevet meget om letbanen, men i dag er jeg bare glad, lyder det.