TILSTÅELSE: Maskinmester fjernede afslørende logbog, da amerikansk kystvagt gik om bord. A.P. Møller afviser ulovligheder
En skibsmaskinmester på tankskibet "Jane Maersk" gemte dokumenter af vejen i forbindelse med en amerikansk kystvagtsinspektion ud for Californien. Dokumenterne kunne afsløre et olieudslip foretaget af skibet.

Maskinmesteren, den 35-årige Johnnie Lauridsen Nielsen, København, har sagt til de amerikanske myndigheder, at den praksis - som han havde benyttet sig af tidligere - var en "uskreven regel" på A.P. Møller-skibe.

Den københavnske skibsmaskinmester risikerer op til 20 års fængsel i USA og en bøde på 250.000 dollar (godt 1,5 mio. kr.).

Sagen blev afsløret, da medlemmer af den amerikanske kystvagt 25. maj bordede "Jane Maersk" i farvandet ud for det nordlige Californien for at foretage en rutineinspektion.

Inspektionen afslørede, at "Jane Maersk" muligvis havde foretaget et ulovligt udslip af spildolie i amerikansk farvand.

Johnnie Lauridsen Nielsen erkendte siden, at han umiddelbart inden inspektionen fjernede en logbog, der indeholdt oplysninger om bl.a. mængden af olie i skibets tanke, fra maskinrummet og gemte den i sin kahyt. Logbogen kunne være afgørende i myndighedernes forsøg på at fastslå, hvorvidt skibet stod bag et olieudslip.

- På grundlag af min erfaring på andre skibe, ejet og eller drevet af A.P. Møller Mærsk A/S, var jeg opmærksom på den uskrevne regel om at gemme logbogen under inspektion. Jeg havde gemt logbogen på et andet Mærsk-skib og havde set andre maskinofficerer gøre det samme på igen andre Mærsk-skibe, erkender skibsmaskinmesteren ifølge retspapirerne.

Samtidig erkender Johnnie Lauridsen Nielsen, at han i dagene efter inspektionen instruerede skibsmaskinisten på "Jane Maersk", Rafael Doria, om at sige, at logbogen ikke eksisterede, hvis han blev spurgt om den i forbindelse med kystvagtens afhøringer.

Destruerede sider

I samme periode fjernede og destruerede Johnnie Lauridsen Nielsen i sin kahyt "et betydeligt antal sider fra logbogen". Desuden forfalskede han, ifølge tilståelsen, notater i en anden logbog, den såkaldte "Oil Record Book".

Også denne praksis kendte han fra andre Maersk-skibe.

Den danske informationschef hos rederigiganten, Jette Clausen, mener ikke, at der findes en sådan uskreven regel.

- En sådan skreven eller uskreven regel er noget, som vi tager skarpt afstand fra, siger hun.

Ifølge Jette Clausen har både A.P. Møllers egne teknikere og US Coast Guard gennemgået "Jane Maersk" uden at finde tegn på ulovligheder.

- Ellers ville de heller ikke have ladet skibet sejle vide- re, hvilket de har gjort, siger Jette Clausen, der undrer sig over, at den danske skibs- maskinmester tilsyneladen-de har forsøgt at fjerne papirer.

- Vi er da skuffede over, at man tilsyneladende forsøger at fjerne bevisbyrden, når der ikke er foregået noget ulovligt, siger hun.