De fleste har prøvet, at toget holder stille, fordi der er noget er gået i stykker. Det er irriterende, men heller ikke mere end det.

Det var dog en lidt mere end irriterende oplevelse, da 4-500 passagerer i fredags blev indespærret i et DSB-tog i tre timer. Toget gik i stykker på vejen, hvorefter passagererne fik besked på, at der hurtigt ville ankomme et erstatningslokomotiv.

DSB beklager meget den oplevelse, som passagererne med interregionaltog 1661 havde fredag den 24. april.

Det kom bestemt ikke hurtigt.

I stedet sad de mange passagerer fanget i et 35 grader varmt tog uden mulighed for at komme udenfor eller bare åbne et vindue – toget var brudt helt sammen, så ventilationen virkede heller ikke.
Det førte blandt andet til, at en kvinde besvimede og måtte hentes af en ambulance, der holdt ved en parkeringsplads tæt på det strandede tog.

Det skriver Berlingske Tidende.

Tre timer fyldt med frustration, sveddunst og kedsommelighed skulle der gå, før DSB fik sendt det nye lokomotiv og hevet passagererne til Odense banegård til et nyt tog – et i forvejen halvfyldt tog, der ikke havde plads til de 4-500 uheldige passagerer. Faktisk var det nye tog så fyldt op, at mange af de tidligere strandede passagerer ikke kunne komme med, og dermed måtte forlænge deres frustrerende rejse.

DSB beklager forsinkelses-fandango

Efterfølgende har Berlingske Tidende bedt om en forklaring fra DSB. De modtog dette brev.

”DSB beklager meget den oplevelse, som passagererne med interregionaltog 1661 havde fredag den 24. april. En række uheldige omstændigheder betød, at passagererne alt for længe måtte vente i et varmt, overfyldt og uhumskt tog.

På trods af at alle DSB's tog jævnligt får eftersyn, opstår der alligevel nedbrud på vores materiel, og det skal DSB være de første til at beklage. Årsagen til at passagererne måtte vente så længe, er at vi i første omgang arbejdede på, at vi kunne få toget i gang igen. Det lykkedes desværre ikke.

Derfor var passagererne nødsaget til at vente på et andet lokomotiv, der kunne bugsere toget tilbage til Odense Banegård.
I bagklogskabens lys burde passagererne være evakueret langt tidligere med bus, men det skete ikke, fordi de involverede forventede med at få lokomotivet i gang igen. Som et lille plaster på såret kan kunderne som et led i rejsetidsgarantiordningen få refunderet deres billet. Det håber vi i DSB, at passagererne i det pågældende tog vil benytte sig af.”

Tony Bispeskov, Trafikinformationschef i DSB
  • fyens.dk