5.-klasserne på Tingløkkeskolen i Odense har været igennem et velafprøvet og veldokumenteret motionskoncept, som nu rulles ud til i alt 600 skoler i hele landet.

- Tingløkkeskolen spiser frugt og grønt, Tingløkkeskolen spiser frugt og grønt. Sådan lyder råbene fra først pigerne og siden drengene en blæsende og råkold decembertorsdag på kunstgræsbanerne ved Tingløkkeskolen.

Børnene fra de i alt fire 5.-klasser har i 11 uger været igennem undervisningskoncept "Fifa 11 for health", hvor børnene med fodbold på skoleskemaet to gange om ugen lærer om blandt andet sundhed, trivsel og hygiejne.

11 for health

"11 for health" bliver navnet på den danske udgave af konceptet "Fifa 11 for health", der de kommende tre år ruller fodbold ud på skoleskemaet i 600 danske skoler.Konceptet er udviklet af professor i sport og sundhed på SDU, Peter Krustrup og går kort fortalt ud på at kombinere fodboldleg med viden om sundhed og trivsel.

Nordea-fonden støtter projektet med 8,1 millioner kroner, og med yderligere 8,7 mio. fra SDU og DBU lyder det samlede budget på små 17 mio. kr.

Pengene bruges blandt andet til at oplære lærerne rundt om på skolerne i konceptet.

Undervisningsforløbet tilbydes i alt 30.000 danske skoleelever og 1200 lærere.

Konceptet, der er udviklet af Peter Krustrup, der er professor i sport og sundhed på SDU, vil fra foråret blive rullet ud til i alt 30.000 10-12-årige børn i hele Danmark i et samarbejde mellem SDU, Dansk Boldspil-Union (DBU) og Nordea-fonden, der støtter med 8, 1 millioner. Peter Krustrup har forsket i idræt og sundhed i mange år, og han kan gennem sin forskning og arbejde med nogle af de 10.000 børn, der allerede har været igennem forløbet, dokumentere, at det har en positiv effekt både for børnenes sundhed, trivsel og viden om sundhed.

- Vores forskning viser, at konceptet har markante positive effekter på blodtryk, fedtprocent, viden om sundhed og trivsel. Derudover dokumenterer helt ny forskning, at undervisningen øger elevernes hukommelse og dermed indlæring, siger Peter Krustrup.

Og ambitionen har hele tiden været at lave et koncept, der ikke bare er fodboldtræning, læren om sundhed eller trivsel, men alle tre ting på en gang. Og til det er fodbold som verdens mest populære sportsgren det hele rigtige udgangspunkt, slår han fast.

- Fodbold giver god træning både hvad angår kondition, udholdenhed og styrke. De børn, der ikke har bolden, får lige så meget ud af det fysisk, som de børn der har bolden, forklarer han.

- Og så er fodbold rigtig god til iscenesættelse, som når man fysisk dribler uden om usunde fristelser, eller når man med en aflevering viser, at man kan samarbejde, fortæller professoren.

Tiltrække flere til lokale klubber

Hos DBU er man også rigtig glad for samarbejdet, der nu bliver udbredt til i alt 600 skoler landet over. Man håber naturligvis også, at børnenes stiften bekendtskab med fodbold har en afsmittende effekt på antallet af børn, der har lyst til at spille fodbold i deres fritid. Målet er, at 1200 flere piger og 600 drenge melder sig ind i de lokale klubber.

- Da jeg gik i skole, var vi 11 mod 11 inde på banen, der spillede fodbold, og så stod resten ude langs sidelinjen uden at være med. Man tog den måde, de voksne spillede på og kørte ned i børneniveau. Den tilgang har nok gjort, at mange lærere har holdt fodbold ud i strakt arm, fortæller Kenneth Reeh, vicedirektør i Dansk Boldspil-Union.

- I det her koncept sørger vi for, at alle har en bold, eller der bliver spillet i små grupper tre mod tre, så alle er med, forklarer han.

- Så vi håber, at fodbold bliver en mere fast del af idrætsundervisningen, og at børnene kommer til at opleve det fællesskab, som sporten kan skabe.

Og noget tyder på, at Kenneth Reeh har noget at have sine håb i.

I hvert fald bekræfter en flok piger fra 5.D ivrigt, hvad de har fået ud af deres 11 ugers forløb.

- Vi har lært at samarbejde, vi har lært hinanden bedre at kende, vi spiller mere fodbold nu, fortæller de i munden på hinanden, inden de forlader den råkolde kunstgræsbane til resten af dagens undervisning.

  • Af: