Når du pakker julegaverne ud om et par uger, er der god chance for at den er købt online, for hver fjerde gave er købt i en netshop. Danskerne købe i stigende grad julegaverne på nettet og ventes i år at bruge 2,7 milliarder kroner på gavekøb online i julen, hvor en typisk dansk husstand køber gaver for 4100 kroner.

Når gaveræset sættes i gang den 24. december efter julemaden er hver fjerde af gaverne under træet købt online.

Sådan lyder forventningen fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), som underbygges af en prognose for årets julehandel fra Dansk Erhverv, som siger, at danskerne køber julegaver online for 2,7 milliarder kroner.

Dermed fortsætter danskerne med at købe deres gaver til julen online, lyder det fra FDIH.

- Vi har tal for den generelle udvikling i ehandel, og vi forventer, at julehandlen følger den udvikling med en stigning på 15 procent i år, siger administrerende direktør i FDIH, Niels Ralund.

Siden 2010 er den danske ehandel tredoblet, og den ventes i år at ramme 115 milliarder kroner, lyder det fra FDIH. Og julegavehandlen, som beregnes ud fra danskernes merforbrug i november og december, følger med, når den samlede ehandel vokser.

Sort fredag kickstarter hvid jul

Når danskerne går på jagt på nettet med kreditkortet i hånden, så er det typisk legetøj til ungerne, smykker og tøj til mor og måske et gavekort til far, der bliver købt online. I en spørgeundersøgelse sidste år svarede næsten 40 procent, at de køber legetøj til børnene på nettet. Tøj, sko og smykker er en samlet nummer to på listen, hvor bøger, film, musik og altså gavekort kom umiddelbart efter.

De senere år er Black Friday også kommet til, og den amerikanske shoppe-tradition har allerede fået betydning herhjemme for julehandlen også.

- Vi har ikke tal for julehandlen i år endnu, men da Black Friday slog alle rekorder, og nethandlen generelt vokser, er der grund til at forvente, at julehandlen slår rekord igen i år, siger Niels Ralund.

faktisk er Black Friday blevet et nyt pejlemærke i julehandlen. Den sorte fredag i november er allerede lagt ind i mange forbrugeres kalender, som den dag, hvor man kickstarter jule-indkøbene, siger direktør Niels Ralund.

- Det er den dag, mange forbrugere planlægger deres køb efter, så den hvide jul bliver skudt i gang på en sort fredag. I år var det den største salgsdag i Danmark nogensinde, siger han.

Det betyder også, at der har været stilhed før storm online efter Black Friday, men Niels Ralund forventer, at forbrugerne i stor stil går på julegavejagt online fra nu og frem til omkring den 20. december.

Pakkerne skal frem

Faktisk viser tal fra Dansk Erhverv, at en del af julehandlen sidste år flyttede sig fra december til november, som på grund af Black Friday fylder mere i statistikken. En tendens som er fortsat i år, hvor danskerne lod Dankortet køle af efter Black Friday, men fra nu af forventer FDIH, at gave-indkøbene igen tager fart frem mod jul.

- Og det topper i dagene op til jul, for folk skal være sikre på, at pakkerne når frem til jul, siger han.

Ifølge prognosen fra Dansk Erhverv om årets julehandel bruger den typiske danske husstand 4100 kroner på julegaver i år, og samlet set handler danskerne for 11 milliarder kroner op til julen i november og december. Dansk Erhverv forventer, at en fjerdedel af julehandlen i 2017 vil foregå på internettet, hvilket svarer til 2,7 milliarder kroner Det er en stigning sammenlignet med sidste år, hvor 22 procent af julehandelen foregik på nettet.

Det skyldes ikke mindst væksten i den samlede danske økonomi og de 150.000 personer, som er kommet ud på arbejdsmarkedet siden 2013, skriver Dansk Erhverv.

  • Byline_

    Af:

Mere om emnet

Se alle
Dr. Adams har butik både på gaden og på nettet

Dr. Adams har butik både på gaden og på nettet

Fysiske butikker giver hygge

Fysiske butikker giver hygge