Det er ikke o.k. at sætte sig bag rattet, hvis man er påvirket af alkohol. Det mener 94 procent af danskerne ifølge en undersøgelse, som Epinion har foretaget blandt 1184 danskere for Rådet for Sikker Trafik og Trygfonden. I samme undersøgelse svarer hver tredje, at vedkommende kender en person, som mistænkes for jævnligt at køre spirituskørsel.

Årligt bliver omkring 7000 personer dømt for spirituskørsel i Danmark, og det kan hænge sammen med, at det føles svært at gribe ind over for personer, som man mistænker for at ville køre i påvirket tilstand. Derfor vil Rådet for Sikker Trafik med en kampagne op til julefrokosttiden minde danskerne om, hvor vigtigt det er at stoppe spritbilister, før de sætter sig bag rattet.

- I situationen kan det virke grænseoverskridende at blande sig, men man skal huske på, at man gør folk en kæmpe tjeneste, hvis man sørger for, at de ikke kører spritkørsel. Tilbyd dem at overnatte, en taxa hjem eller sørg for at have nogle spændende alkoholfrie drinks, siger Dorte McGugan Pedersen, udviklingschef i TrygFonden.

Mange tilskadekomne og dræbte i provinsen

Spirituskørsel koster liv på vejene: På fem år - fra 2012 til 2016 - har 131 mennesker mistet livet i en spiritusulykke. 10 af dødsfaldene er sket på Fyn. I samme periode kom 856 personer alvorligt til skade i en ulykke, der skyldtes spirituspåvirkning - heraf 103 på Fyn.

Antallet af alvorligt tilskadekomne i hele landet er faldet i samme periode, fra 221 i 2012 til 128 sidste år. Men antallet af dødsulykker som følge af spirituskørsel har, efter en stigning i 2013 og 2014, ligget på 24 både i 2015 og 2016 - tre flere end i 2012.

Midt- og Vestjyllands samt Nordjyllands Politikredse skiller sig markant ud i statistikken over spiritusulykker med henholdsvis 175 og 157 dræbte og alvorligt tilskadekomne fra 2012 til 2016. Fyn indtager en trist tredjeplads med 103 dræbte og alvorligt tilskadekomne. Tallet for København og Københavns Vestegn er tilsammen 87.

Kan man få en taxa?

De højere tal i provinsen kan skyldes geografi og infrastruktur, siger Michelle Laviolette, som er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

- Det var været sådan i rigtig mange år, at de to jyske politikredse ligger i toppen. Samtidig er tallet typisk lavere i København og i områder, hvor der er gode offentlige transportmuligheder, og hvor det er muligt at få en taxa. Det betyder noget, at man for eksempel kan tage et S-tog hjem. Og så er de to jyske politikredse også store, så der er relativt store afstande, siger Michelle Laviolette.

Det skal dog ikke tjene som undskyldning for ikke at gribe ind, hvis man har mistanke om, at en påvirket person vil køre bil. Man bør aktivt forsøge at forhindre, at spirituspåvirkede personer sætter sig bag rattet, lyder opfordringen fra Rådet for Sikker Trafik.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Kan du køre til bageren efter morgenbrød dagen efter en fest? Måske er din promille højere, end du selv tror. Grafik: Rådet for Sikker Trafik

Man kan først og fremmest forsøge at tale vedkommende fra at køre og eventuelt tage bilnøglerne. Et andet råd lyder at tilbyde at låne vedkommende til en taxa eller tilbyde overnatning. Skulle det ikke virke, bør man gå mere radikalt til værks, mener Rådet for Sikker Trafik.

- Ring til politiet, hvis intet andet virker, lyder jeres råd. Er der for få, som tør gøre det i dag?

- Jeg tror, at de fleste, der gør det, gør det som en sidste udvej. Hvis du kender personen, er det virkelig en hård udvej - så har man nogle andre relationer på spil, og måske er man også i højere grad bange for de eftervirkninger, der måtte komme. Selvom man i virkeligheden burde være mere bange for, hvad der kan ske, hvis personen får lov at køre, siger Michelle Laviolette.

Har du ladet nogen køre, selvom du var i tvivl, om vedkommendes alkoholpromille var for høj? Fortæl gerne om dine overvejelser i kommentarfeltet.

  • Journalist portræt

    Af:

    Journalist på Fyens.dk og vinskribent for Fynske Medier.

Mere om emnet

Se alle
Spirituskørsel på Fyn: 35 sager på 26 dage

Spirituskørsel på Fyn: 35 sager på 26 dage