Professor Niels Egelund - ham med PISA-undersøgelsen - mener, at de fleste grunde til at udskyde skolestart er vås
Lande som Finland, Sverige, Polen, Schweiz og Ungarn gør det.

Og Danmark gør det også. Altså lader børn vente med at starte i 1. klasse, til de er syv år.

- Men hvorfor bruge et argument som "jamen det gør de andre også" til at udsætte børns læring, når der ellers ingen grund er til det?

- Vi kunne vel lige så godt sammenligne os med lande som Australien, New Zealand eller England, hvor børn starter i skole, når de er fem år.

- Eller Irland, hvor de starter, når de er fire, siger professor Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitet.

To-tre procent bør vente

Niels Egelund, der lancerede Pisa-undersøgelsen om standarden i den danske folkeskole, var formand for det skolestartsudvalg, der lagde grundstenen til det nye skoleforlig. Og han havde gerne set, at politikerne i den vedtagne lov havde stramme kravet til barnets skolestartsalder.

- Naturligvis er der børn, der ikke er parat til at starte i skole sammen med de andre fra deres årgang, men min vurdering er, at det drejer sig om to-tre procent. Ikke de svimlende høje tal, der er tale om. Hver fjerde i en klasse er alt for mange, siger Niels Egelund.

Forældrenes angst for at barnet ikke slår til fagligt og socialt er ifølge Niels Egelund den største årsag til, at de vælger at skubbe skolestarten et år frem.

Udvalgets arbejde peger på, at det ofte viser sig at være bekymrede førstegangs-forældre og voksne, der tillægger børnehavepædagogernes opfattelse stor værdi, der vælger for barnet at udsætte skolegangen.

Vejledning vil hjælpe

Egelunds kollega lektor Stig Broström, der også var med i skolestartudvalget, mener, der skal bedre vejledning af forældre til, hvis man vil have børnene tidligere i skole.

- Der er mange irrationelle grunde til, at forældre vælger som de gør, men når det er sagt, er det også rigtigt, at børns sociale udvikling ikke er aldersbetinget, og at drenges hjerner udvikler sig senere end pigers, siger han og fortsætter:

- Man skal huske på, at nogle måneders forskel i alder nok føles som mere, når man er seks - syv år, end når man bliver ældre.

- Det er normalt, at der er stor spredning i den sociale udvikling i børnehaveklassen, og at forskellen ikke er til at få øje på i 8. klasse.

Omvendt mener han, at stor aldersspredning forårsaget af, at nogle børn har udsat skolestarten længe, kan give faglige problemer.

- Det påvirker selvfølgelig også, hvis der i virkeligheden er to niveauer med to parallelle undervisningsforløb i samme klasse.

- I sidste ende kan det kræve to forskellige lærere, siger Stig Broström.
  • Fyens Stiftstidende

Mere om emnet

Se alle

Hver fjerde seksårig venter med skolen

Hvorfor tidligt i skole?

Jacob kunne godt være startet året før

Jacob kunne godt være startet året før