- Red Barnet står bag færgerute for migranter

Peter Krogsten fra Lunderskov har i månedsvis fulgt Red Barnets redningsskib Vos Hestia. Privatfoto

- Red Barnet står bag færgerute for migranter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Peter Krogsten har fulgt Red Barnets redningsskib Vos Hestia i flere måneder. Han konkluderer, at det sejler stort set samme rute og derfor er et oplagt mål for migranter og menneskesmuglere.

Med en mobiltelefon og hjemmesiden www.marinetraffic.com kan afrikanske migranter finde ud af, hvor Red Barnets redningsskib, Vos Hestia, befinder sig i Middelhavet. Dermed er det ingen sag at sejle 60-80 kilometer nord for Libyens kyst og ramme redningsskibets rute. Det mener Peter Krogsten, som i flere måneder nøje har fulgt Vos Hestias rute.

- Vos Hestia samler ikke tilfældigt nødlidende op. Dets primære formål er ikke at redde børn. Det er at samle så mange migranter op som overhovedet muligt op og transportere dem til enten Malta eller Italien. Alene det, at skibet sejler en stort set fast rute gør det umådeligt let for migranter og menneskesmuglere at lokalisere det, siger Peter Krogsten.

Dermed deler Peter Krogsten synspunkt med den odenseanske forsvarsadvokat Klaus Ewald, der for nylig har meldt Red Barnet til politiet med anklager om medvirken til menneskesmugling.

Peter Krogsten har været IT-chef i en årrække og er uddannet yachtskipper. Men det er hverken interessen for it eller den maritime baggrund, der har fået ham til at følge Vos Hestia.

Peter Krogsten fra Lunderskov har i månedsvis fulgt Red Barnets redningsskib Vos Hestia. Privatfoto
Peter Krogsten fra Lunderskov har i månedsvis fulgt Red Barnets redningsskib Vos Hestia. Privatfoto

- Det handler om at afsløre, at det er svindel at bruge indsamlede penge til at sejle migranter til Europa. Jeg har samlet materiale, der viser skibets rute for at kunne bevise, at Red Barnet har en anden hensigt end at redde børn fra at drukne. Skibet sejler stort set samme rute fem-seks dage ad gangen for at starte forfra en uge senere. Det kan nærmest alle gennemskue og udnytte, siger Peter Krogsten.

Han siger, at han ikke har en politisk agenda, selv om han er passivt medlem af Nye Borgerlige.

- Jeg har aldrig deltaget i et partimøde med Nye Borgerlige. Men demokrati fordrer, at borgerne involverer sig, præcis som jeg involverer mig i denne sag. Man kan kalde det civilcourage. Jeg føler mig simpelthen forpligtet til at dele min viden, så andre bliver gjort opmærksom på, hvordan virkeligheden forholder sig. Red Barnet bruger nødhjælpspenge til at fragte tusindvis af migranter til Malta og Italien. Det synes jeg er hyklerisk, siger Peter Krogsten.

Der er ikke vanskeligt for ham at følge et skib som Vos Hestia, da det er lovpligtigt for en skibe over en vis størrelse at have sporingsudstyr, så man automatisk kan se dets position.

- Hvis et skib synker, kan man ret præcist sige, hvor det senest befandt sig. Præcis som med fly. Det gør det let at finde ud af, hvor Vos Hestia har sejlet. Eller forudse, hvor det sejler hen. Desværre også for de mange migranter og menneskesmuglere, konstaterer Peter Krogsten.

Færgefart for voksne migranter

Han plæderer ikke for, at man skal lade migranterne drukne.

- Man skal naturligvis ikke lade nogen drukne. Og specielt ikke uskyldige børn. Man er ifølge søfartsreglerne forpligtiget ved lov til at samle folk i havsnød op. Men disse redningsskibe er lidt som stærekasser. Hvis ikke man sætter dem op, kommer stærene heller ikke, siger Peter Krogsten.

Han mener, det er tydeligt, at de mange afrikanske migranter ikke har til hensigt at nå til Malta eller Italien ved egen hjælp.

- Deres skibe har ofte slet ikke brændstof nok med til at kunne sejle 500-600 kilometer. Hvilket meget tydeligt indikerer, at de satser på at blive samlet op langt tidligere. Det er ubegribeligt let for menneskesmuglere at sende en båd ud og lokalisere Vos Hestia, smide alle mand i havet og vente på, at de bliver samlet op, siger Peter Krogsten.

Han understreger, at det ikke er tilfældigt, at han siger alle "mand".

- Hvis man står på kajen i Valletta på Malta eller Catania på Sicilien, når skibet lægger til, vil man se forbavsende få børn ombord. Red Barnet bliver ved med at snakke om, at Vos Hestia er målrettet børn. Men jeg ser det som en alternativ færgefart for voksne, overvejende mandlige migranter fra Afrika. Jeg håber virkelig, at flere begynder at stille spørgsmål ved, om disse redningsskibe er den rigtige løsning. Jeg så personligt hellere, at man brugte pengene på at hjælpe lokalt, siger Peter Krogsten.

- Red Barnet står bag færgerute for migranter

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce