Krop og computer smelter sammen i ny satsning på Flakhaven

Tusindvis af mennesker overværede Phase 7's stort anlagte visuelle forestilling på Brandenburger Tor, da 25-året for Berlinmurens fald blev fejret i 2014. På Flakhaven er forestillingen anderledes dimensioneret. Her bygges en scene i tre etager, hvor dansere interagerer med en scenografi af lys og droner i himlsen. PR-foto

Krop og computer smelter sammen i ny satsning på Flakhaven

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

"Solskin, frihed og en lille blomst" er citatet, der ramte kunstnerisk leder af Phase 7, Sven Sören Beyer, da han skulle skabe en H.C. Andersen-forestilling til Flakhaven i Odense. Som barn af DDR bærer han drømmen om frihed ind i den moderne tidsal

En af H.C. Andersen Festivals mest spektakulære forestillinger og en af festivalens mest markante nyskabelser i år bliver forestillingen "Sunshine, Freedom and a Little Flower" skabt af tyske Phase 7 under Sven Sören Beyers ledelse. Forestillingen erstatter lysshowet på Flakhaven, der hidtil har været festivalens største tilløbsstykke.

Manden bag den nye forestilling er tyske Sven Sören Beyer, der er kunstnerisk leder og stifter af danse- og performancekompagniet Phase 7, som har base i Berlin. Phase 7 er en kunstnerisk maskine med 30 ansatte, der laver spektakulære forestillinger i dans, lyd og lys over hele verden. Selv om han har rødder i dansen, maler Sven Sören Beyers især med en teknologisk pensel, og for at han hele tiden kan gribe ud efter den nyeste teknologi, sidder der ingeniører i maskinrummet for at få tandhjulene i kunstens maskineri til at køre.

Resultatet ser publikum som dansende lys, levende scenografi og interaktive udstillinger. For at fascineres af Phase 7's værker, behøver man ikke vide, at der forud for sansebombardementet ligger måneders planlægning, programmering og et væld af tekniske tegninger, for at Sven Sören Beyers hold fra Berlin i selskab med 12 lokale balletdansere, skuespiller Jesper Dupont og 15 droner kan overrumple publikum.

Sven Sören Beyer er uddannet koreograf fra Palucca School-College of Dance i Dresden, hvor han også er vokset op. Kunstnerisk har han rødder i klassiske dansekompagnier, men alle år har han søgt at udvide sin palet med teknologiens muligheder.

Det har ført ham hele verden rundt med spektakulære koreografier i krop, lys og lyd, hvor han blandt andet malede Brandenburger Tor i lys og lyd, da Tyskland fejrede 25-året for genforeningen i 2014.

Da vi fanger Sven Sören Beyer på en telefon fra Berlin, er han netop kommet hjem fra Budapest. Her har han besøgt Budapest University of Technology and Economics, hvor forskere arbejder med kunstig intelligens. Forskernes arbejde går blandt andet ud på at skabe en selvorganiserende kunstig intelligens i droner, så de opfører sig som sværme af fugle, hvor de enkelte hver især navigerer i forhold til nabofuglene, indtil et større mønster opstår i det, der på tæt hold ligner kaos.

Dronesværmen over Flakhaven bliver et biprodukt af denne forskning. Delvist selvstyrende, delvist styret af danserne på scenen.

- Det bliver abstrakt. HCA Festivals har altid haft en tilgang til det moderne liv, som vi vil gribe. Med brugen af teknologi vil vi forstå H.C. Andersens fantasi fra et nutidigt perspektiv. Hvilke skøre ideer ville han få i dag? Han ville selvfølgelig bo i sin egen drømmeverden. Den unge balletdanser, der styrer dronerne, er ligesom en lille Andersen. Han eksisterer i verden mellem søvn, drømme og eventyr, og det øjeblik skaber vi hver aften, siger Sven Sören Beyer.

Fakta
"Suneshine, Freedom and a Little Flower" er en forestilling i dans, lys og lyd skabt af tyske Phase 7 under ledelse af Sven Sören Beyer.Foregår på Flakhaven onsdag 23. august klokken 22.30 (generalprøve), torsdag 24., 25. og 26. august klokken 22.30 og 23.30.

Varighed: 30 minutter.

Forestillingen skaber en abstrakt fortælling med udgangspunkt i H.C. Andersen-eventyret "Sommerfuglen" fra 1860.

Phase 7 er et internationalt kunstnerisk studie, som har produceret store udendørsforestillinger i hele verden. Blandt andet lysshowet til fejringen af 25-året for Berlinmurens fald ved Brandenburger Tor i 2014.

12 dansere fra Det Kgl. Teater - Balletskolen Odense deltager med en fremtræden rolle til danser og sangerinde Marie Schou, der blev håndplukket til forestillingen.

Skuespiller Jesper Dupont indtager rollen som H.C. Andersen på scenen.

Støttet af Nordea-fonden.

Gør det umulige muligt

Droner, laserlys, pyroteknik og store projektorer, som blænder op for en interaktiv videoscenografi. Phase 7 producerer overdådige forestillinger, som hver gang er en teknologisk præstation i sig selv, men børster man glimmeret væk, finder man en simpel fortælling om et simpelt behov i eventyret "Sommerfuglen": Solskin, frihed og en lille blomst.

H.C. Andersen optræder i Phase 7's univers i skikkelse af skuespiller Jesper Dupont, som binder forestillingens abstrakte dele sammen. Sven Sören Beyers ambition er ikke at fortælle Andersens eventyr i sin helhed. I stedet vil han frembringe fantasien i Andersens forfatterskab. Det vil han vise i et drømmelandskab, hvor danserne interagerer med både lys og droner.

- Jeg tror, at det, der især drev H.C. Andersen, var at gøre det umulige muligt. Vi vil gerne skubbe til det vigtige i livet. Citatet "solskin, frihed og en lille blomst" er selvfølgelig en meget naiv og simpel tankegang fra en sommerfugls perspektiv, men på den anden side ville jeg ønske, at vi oftere havde flere af disse simple behov i vores liv. Vi har ikke brug for brystimplantater, smarte biler og krig, siger han.

Sven Sören Beyer træder varsomt. Han vil ikke beskæftige sig med politik i forestillingen, men den politiske tanke ligger lige under overfladen.

- H.C. Andersen beskæftigede sig ofte med moral i sine eventyr, og jeg tror, det er her, vi spejler os selv og tænker på, hvad der er vigtigt i vores liv. Har vi virkelig brug for en større bil?

Forestillingen på Flakhaven bliver ikke for en lille studentikos kreds. Den bliver for alle. Sven Sören Beyer er klar over, hvad det er for et tilløbsstykke, han nu erstatter. En forestilling som H.C. Andersen Festivals direktør Peter Bøgholm tidligere har kaldt for festivalens DNA.

Sven Sören Beyer
Sven Sören Beyer, 50 år, kunstnerisk leder og skaber af det tyske performancekompagni Phase 7.Født og opvokset i Dresden. Bor i dag i Berlin.

Studerede koreografi ved Palucca School-College of Dance i Dresden og Ernst Busch Academy of Dramatic Art i Berlin.

Etablerede Phase 7 i 1999, der i dag omfatter 30 dansere, kunstnere og teknisk personale.

Har skabt forestillinger over hele verden. Blandt andet under 25-året for Berlinmurens fald med lysprojektioner på Brandenburger Tor.

Teknologi ændrer sproget

Dans en af de primære kunstarter. Det var måske den første kunstart, da den begyndte at strømme ud af menneskets ubesværede bevægelse, og man kan dårligt forestille sig noget mere fjernt fra dansen end tårne af computere, som står bag scenen og kaster lys ud i scenerummet.

Sven Sören Beyer finder ikke mødet mellem dans og teknologi for paradoksalt. Han ser teknologien som endnu et værktøj i menneskets skabelse på linje med de første lamper, der gav lys i teatrene for hundreder af år siden. Når det moderne menneske i forvejen omgiver sig med computere, er det naturligt for Sven Sören Beyer at tage teknologien til sig - også i kunsten.

- Det er interessant for mig at udforske, hvordan ny teknologi og nye medier påvirker os, og hvordan den kan skabe følelser. Det er fantastisk at se folks reaktioner, især børns, når vi flyver med droner. I virkeligheden er det blot små robotter, men når de flyver i sværme, bliver det følelsesladet. Det er meget interessant.

Sven Sören Beyer understreger, at man ikke tager teknologien til sig som medskabende kraft, uden at det fundamentalt ændrer ved hele processen.

- Først og fremmest ændres sproget af teknologi. Vi lærte meget hurtigt, at det begrænsede os. Det udvider ikke kun vores muligheder, det skaber også benspænd. Når vi arbejder med videoprojektorer, så skal vi arbejde med en bestemt vinkel. Det begrænser rummet. Det skaber nye regler. Derimod kan resultatet bliver noget nyt og fantastisk. Det er "trial and error".

Drengen fra DDR

"Solskin, frihed og en lille blomst".

Ordene klinger af en vis sødme og naivitet i Sven Sören Beyers ører, men forholdet til Andersens eventyr og sommerfuglens lille bøn stikker dybere end som så. Som barn i Dresden voksede han op i Østtyskland. Bag Muren har han i knap 25 år levet et liv i ufrihed.

- Frihed er et stort ord, men i det øjeblik, man ingen frihed har, så viser det sin sande værdi. Det er omvendt, når man lever i den frie verden. Så mister ordet sin vægt. Omvendt mister vi lige nu en masse friheder i den digitale verden. Det reflekterer vores forestillinger også over. Hvad er data, og hvad bliver den brugt til? En ny verden nærmer sig.

Sven Sören Beyer udlægger eventyrets oprindelige rolle som en kanal til et bedre liv, vi kan skifte til, når armoden synes at være ved at tage over. Eventyret var de fattiges trøst, der blev genfortalt i generationer.

Han voksede selv op med H.C. Andersens eventyr i Østtyskland. Når han løber digterens eventyr igennem i dag, slår det ham, hvor stor en del af hans liv og hans erfaringer som barn, H.C. Andersen har haft del i. Derfor er det ikke blot endnu en forestilling, når han tager til Odense.

- Hvis du kæmper med fattigdom og sult, så handler dine eventyr måske om overflod. Hvis man graver lidt dybere i Andersens eventyr, finder man et budskab om, hvordan man affinder sig med sin situation. Det er interessant at tænke over, hvorfor hans eventyr ikke altid ender godt. Det spejler selvfølgelig virkeligheden, og virkeligheden er ofte lidelse. Sultne børn er stadig en del af vores virkelighed, siger Sven Sören Beyer.

Krop og computer smelter sammen i ny satsning på Flakhaven

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce