En del af et større billede

Jublen ville ingen ende tage, da Frederik Horn fra 6. A på Rasmus Rask-skolen på vegne af klassen fik diplomet overrakt af Kunstbygningen Filosoffens leder, Hanne Bøgelund (t.v.). Med diplomet fulgte 10.000 kroner til en fælles oplevelse - måske Lalandia.
Foto: Peter Leth-Larsen

En del af et større billede

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Rasmus Rask-skolen vandt, men alle fem sjette-klasser blev rost for deres arbejde med HCA-temaerne "identitet" og "mønsterbrydning", da skolernes fælles udstilling under stor spænding blev åbnet på Filosoffen

- Jeg vil gerne takke for at vinde, jeg vil takke min mor og min far, og jeg vil takke Eddie. Kom nu, Ed-die - Ed-die - Ed-die...

Frederik Horn fra 6. A på Rasmus Rask-skolen griber mikrofonen, kort efter at han på klassens vegne har modtaget et diplom som vinder af Kunstbygningen Filosoffens allerførste censurerede kunstudstilling for børn.

Hans kammerater stemmer i, og et øjeblik virker det, som om lyden af begejstrede unge løfter kunstbygningen denne mandag formiddag.

Det er en glad lyd, der rammer mellemgulvet som fingre, der begynder at kilde.

Til venstre: Rasmus Rask Skolen fik ros fra dommerne for at have lavet variationer over emnet ?mønsterbryder?.
Til venstre: Rasmus Rask Skolen fik ros fra dommerne for at have lavet variationer over emnet ?mønsterbryder?.
Foto: Peter Leth-Larsen

Modig og åben dialog

Lyden smitter og breder sig til alle ansigter, og det har den til fælles med de kunstværker, skoleeleverne har lavet. Ikke bare eleverne fra Rasmus Rask-skolens sjetteklasse, men også dem fra Ejerslykkeskolen, Tarup Skole, Skt. Klemens Skole og Hunderupskolen, som er de andre deltagere i konkurrencen.

Det siger konkurrencens ene dommer, Vivi Christensen, der selv er kunstner.

- Vi er rørt over jeres værker og har brugt mange timer på at se på dem. Vi ved, at I har noget på hjerte, siger hun, inden spændingen er udløst.

Hun fremhæver de enkelte skoler:

De modige individuelle tegninger fra eleverne på Hunderupskolen og Skt. Klemens Skolens elevers åbne dialog på klassen om fodbold, fællesskab, mobning.

Ligesom eventyrene selv er de enkle tegninger en del af et større billede.

Men også Tarup Skoles autentiske værker, der blandt andet samler eventyrene på H.C. Andersen, Ejerslykkeskolens gode idéer med at lave forskellige ure med tid til at være glad og tid til at være skør, og Rasmus Rask-skolens fine samling af mønsterbrydere, der blandt andet viser en enkelt lys person mellem alle de mørke.

Uddrag af collage fra Rasmus Rask Skolen.
Foto: Peter Leth-Larsen.
Uddrag af collage fra Rasmus Rask Skolen. Foto: Peter Leth-Larsen.
Foto: Peter Leth-Larsen

- Klap jer selv på skulderen

Den Eddie, som klapsalverne er rettet mod, er kulturmedarbejder i den kommunale ungdomsskole og lyder efternavnet Mochia. Han tager mikrofonen og opfordrer alle eleverne til at være stolte af at være med.

- Det har været en stor oplevelse for Gitte (Skovmand, red.) og mig, og det har ikke drejet sig om pengene, men om at møde jer. I er gode, tag og klap jer selv og hinanden på skulderen, siger han, og hundrede skoleelever lystrer jublende.

Det er en slags VM i eventyr med en forløsning, der næsten kan få voksne mennesker til at græde.

Der er både en masse ære og en større pengepræmie på spil, og der er ikke noget at sige til, at eleverne var spændte, da de for kort tid siden ankom til Kunstbygningen Filosoffen, hvor deres værker ugen igennem er udstillet.

Den censurerede kunstudstilling for børn, Kunstbygningen Filosoffen, hele ugen 10-17, men torsdag-fredag 10-21. Gratis.

Lige før spændingen udløses mandag morgen på Filosoffen. Foto: Peter Leth-Larsen.
Lige før spændingen udløses mandag morgen på Filosoffen. Foto: Peter Leth-Larsen.
Foto: Peter Leth-Larsen
H.C. Andersen pap­machéfiguren har eleverne fra Tarup Skole fyldt med figurer fra hans egne eventyr.
H.C. Andersen pap­machéfiguren har eleverne fra Tarup Skole fyldt med figurer fra hans egne eventyr.
Foto: Peter Leth-Larsen
?I Danmark er jeg født? hedder figuren, som elever fra Tarup Skole har lavet. Foto: Peter Leth-Larsen.
?I Danmark er jeg født? hedder figuren, som elever fra Tarup Skole har lavet. Foto: Peter Leth-Larsen.
Foto: Peter Leth-Larsen
Ejerslykkeskolen arbejdede med begrebet ?identitet? og brugte keramik, hvor de blandt andet lavede masker, som man kan tage på efter behov, og ure, som kan sættes efter den tid, der er til at være skør og til at være glad.
Ejerslykkeskolen arbejdede med begrebet ?identitet? og brugte keramik, hvor de blandt andet lavede masker, som man kan tage på efter behov, og ure, som kan sættes efter den tid, der er til at være skør og til at være glad.
Foto: Peter Leth-Larsen
Ejerslykkeskolens elevers mindste af de tre hunde i eventyret om ?Fyrtøjet?.
Ejerslykkeskolens elevers mindste af de tre hunde i eventyret om ?Fyrtøjet?.
Foto: Peter Leth-Larsen
En piedestal af frøer fra Ejerslykkeskolen.
Foto: Peter Leth-Larsen.
En piedestal af frøer fra Ejerslykkeskolen. Foto: Peter Leth-Larsen.
Foto: Peter Leth-Larsen

En del af et større billede

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce