Det er svært at starte en ny færgerute op, mener bestyrelsesformand i Danske Havne Ole Ingrisch. Derfor bør Ærø Kommune overveje at give Ærøexpressen en rabat for at komme ordentligt i gang med det nye færgeeventyr.

Ærø: Bestyrelsesformanden i Danske Havne og havnedirektør i Esbjerg Havn, Ole Ingrisch, mener, man bør overveje at give en slags introduktionsrabat til Ærøexpressen for at sikre, at rederiet kommer ordentligt i gang. Ole Ingrisch har over 50 års erfaring i shippingbranchen og har gennem sit arbejde i Esbjerg Havn selv været med til at starte nye færgeruter op. Og det er svært, fortæller han.

- Det er ekstremt tungt at starte en færgerute. Det er kapitalkrævende, ikke bare at bygge et skib og betale lønninger, men også at sejle med et skib, der måske ikke har passagerer eller biler nok med i starten. Det er virkelig en cash-burner, hvis du ikke har dit forretningsgrundlag i orden fra starten, siger han.

Derfor mener han, man bør overveje at give det nye rederi et skub for at komme ordentligt i gang.

- Jeg ville foreslå - og det har vi (Esbjerg Havn, red.) også gjort nogle gange - at give sådan en introduktionsrabat. Vi har i min tid herovre startet nogle færgeruter til blandt andet Norge og Amsterdam. Og der har vi startet op meget blødt, indtil de får en forretningsmæssig basis. Det der med at give den fuld skrald med det samme, det er måske en dårlig idé, for det varer et stykke tid, inden passagererne kender den nye færgerute og begynder at benytte den.

Ole Ingrisch kommer med et konkret bud på, hvordan man kunne tænke en sådan rabatordning.

- Jeg tænker, at man skal tænke lidt kommercielt i starten og lave for eksempel lave en et-årig eller to-årig indfasning af de afgifter, de skal betale. At de måske får en rabat det første år på måske 50 procent og 25 procent det andet år - og så koster det fuld skrald ved det tredje år. Det kan man godt gøre. Og det vil være rimeligt.

Rabat set før

Bent Ole Gram Mortensen er professor ved Århus Universitet med ekspertise i erhvervsforvaltningsret. Han kan ikke udtale sig konkret om introduktionsrabatten til Ærøexpressen. Men han fortæller, at man i andre sektorer benytter lignenede rabatordninger, så nye selskaber kan komme godt i gang.

- Fjernvarmeselskaber kan godt indføre en introduktionsrabat til nye kunder ud fra et princip om, at de gamle kunder ikke lider ved, at de nye kunder får tilslutningen lidt billigere, for så bliver de flere om at dele de faste udgifter. Så det er en fordel for både de gamle og de nye kunder. Det er måske ikke helt det samme på havneområdet, for den nye kunde på havneområdet kan være en konkurrent, siger han.

Professoren mener, man skal overveje, hvilke konsekvenser en eventuel introduktionsrabat vil få for aktørerne inden for sektoren.

- Hvis det ikke har nogen negativ konsekvens, men ligefrem en positiv konsekvens for de eksisterende, at der kommer flere til, så kan man godt overveje de her introduktionsrabatter. Hvis det derimod har negative konsekvenser, for eksempel hvis der kommer en ny konkurrent, så er det problematisk, siger han.

  • Af:

Mere om emnet

Se alle
Skal Ærø-rederi have rabat?: På Samsø fordeler man omkostningerne lige

Skal Ærø-rederi have rabat?: På Samsø fordeler man omkostningerne lige

Skibsafgifter, havneafgifter og arealleje: 5 ting du skal vide om færgeafgifter

Skibsafgifter, havneafgifter og arealleje: 5 ting du skal vide om færgeafgifter