Lystsejler Ole Mørch anmeldte i oktober 2017 M/F Marstal for ikke at overholde sin vigepligt. Lystsejleren skal vente mindst et halvt år mere på politiets afgørelse i en sag, han mener lægger op til en debat om, hvad godt sømandsskab er.

Ærø/Svendborg: I oktober sidste år var lystsejler Ole Mørch fra Svendborg tæt på at kollidere med M/F Marstal uden for det snævre Svendborgsund på vej til Svendborg. Lystsejleren mener ikke, at M/F Marstal overholdt sin vigepligt, og meldte færgen til politiet.

På debatsiderne i Fyns Amts Avis torsdag kunne man så læse lystsejler Ole Mørchs kritik af Fyns Politis sagsbehandling. Politiet har endnu ikke truffet afgørelse og har efter tre rykkere desuden meddelt Ole Mørch, at anmeldelsen er nedprioriteret og først kan forventes at blive behandlet inden for seks måneder. Og det er Ole Mørch ikke tilfreds med.

- Det er jo sådan et lidt principielt spørgsmål omkring fritidssejlere og erhvervssejlere, hvor man konstant har en lille konflikt kørende. Erhvervssejlerne vil have, at fritidssejlerne flygter, når de kommer. De mener, de har retten til vejen, siger han.

Selvom Ole Mørch fastholder, at M/F Marstal ikke overholdt sin vigepligt, så mener lystsejleren, at hele sagen giver anledning til en debat om det gode sømandsskab.

- Det er god skik, at fritidssejlere viger for erhvervssejlere. Det gør vi også, og vi forsøger at være venlige over for hinanden. Men i tilfældet med M/F Marstal blev jeg taget lidt på sengen, fordi jeg ikke havde set, den kom drønende. Jeg var selv optaget af at komme fri af sejlrenden på grund af vejrliget. Han skulle have vist lidt mere hensyn, han skulle have givet mig en advarsel, siger Ole Mørch.

Det gode sømandsskab

Det er også derfor, han har taget sagen op.

- Jeg provokerer ved at anmelde hændelsen, for jeg synes den skal op at vende. Det er ikke for at straffe skibsføreren, det er jeg ligeglad med. Vi har en hel masse love, som siger, hvordan folk skal opføre sig. Og så skal man udvise godt sømandsskab. Det kunne jeg godt tænke mig at få defineret, siger han.

Problemet med "det gode sømandsskab" er ifølge Ole Mørch, at man ikke nødvendigvis ved om hinanden, hvad man respektivt opfatter som godt sømandsskab. Det gør, at folk indimellem opfører sig på en tilfældig måde. Og så er det bedre at holde sig til søloven.

- De erhvervsdrivende skal overholde søloven. Og så kan der komme en situation, hvor de ikke kan overholde den - men så må de sætte farten ned, siger han og fortæller, at det ville være relevant at diskutere de differentierede hastighedsgrænser på sundet.

Færgedirektør Keld Møller udtalte i artiklen om nær-kollisionen i oktober fra Fyns Amts Avis, at han ikke er enig i Ole Mørchs opfattelse af situationen, og at "vi ikke kan sejle til siden for en sejlbåd, der ligger midt i en sejlrende". Det mener han også i dag, og han synes ikke, man kunne have udvist mere hensyn, end man gjorde i den pågældende situation.

- Lige i den pågældende situation er vi ikke enige med ham. Det er nok også derfor, der kommer en anmeldelse. Rederiet har ikke opfattet situationen på samme måde som ham, og det vil vores kaptajn selvfølgelig redegøre for, hvis politiet mener, de skal snakke med ham. Når han mener, vi har lavet noget ulovligt, og vi ikke mener, vi har gjort noget ulovligt, så er det jo fint nok at få nogle myndigheder til at undersøge sagen.

Ole Mørch venter nu på politiets afgørelse, og han håber, den kommer så hurtigt som muligt.

- Det ville jo være rart, at vi fik det lidt mere fastslået, inden vi har hele trafikken med alle vores gæster fra Tyskland og så videre. De kører jo lidt mere på reglerne.

Fyns Politi oplyser til Fyns Amts Avis, at der desværre kan være ventetid på sagsbehandlingen, således som Ole Mørch i dette tilfælde også er blevet oplyst om. Desuden meddeler Fyns Politi, at akutte sager har altid højeste prioritet, og at det kan forøge ventetiden for de øvrige sager. Den aktuelle sag er ikke vurderet som akut, lyder det.

  • Af: