Skoleforsker: Elever med mobiltelefoner lærer mindre

Frans Ørsted er skoleforsker på Aarhus Universitet, Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse. Han mener, at det er klare regler og håndhævelse på skolerne, der skal til, og ikke et kommunalt forbud mod mobiltelefoner. Arkivfoto: Vibeke Volder

Skoleforsker: Elever med mobiltelefoner lærer mindre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et af sommerens helt store samtaleemner har været mobilforbud i skoler. Læs her, hvad skoleforsker Frans Ørsted fra Aarhus Universitet mener om mobiludfordringerne i skolen - og hvordan de skal løses.

Hvad er det, der sker hos børnene, når de har en mobil til rådighed i løbet af skoledagen?

- Man kan se, der er en sammenhæng ved, at elever, der bruger telefonen til private ting i undervisningen, også lærer mindre af det, de skal. Vores opmærksomhed er slet ikke, som vi tror, den er. Vi kan ikke være opmærksomme på mange ting på én gang. Er vi det, bliver opmærksomheden svækket på de enkelte ting. Så man lærer simpelthen mindre, hvis man ikke er fuld opmærksom på læringen. Vi ved også, at stress er forbundet med smartphones, fordi man er på hele tiden. Det gør blandt andet, at man ikke kan koncentrere sig om andre ting og ikke får bevæget sig nok.

Hvilke gavnlige effekter har det at have mobilen til rådighed i skolen?

- Der er mange moderne måder, hvor man kan bruge telefonen under undervisningen. Så er det en styret brug af mobiltelefonen, som jo er en fantastisk teknologi. Der laves mange ting, hvor man kan bruge den, blandt andet QR-koder på løb, naturskoler og museer.

Hvor store er mobilproblemerne hos eleverne i folkeskolen?

- Det er svært at sige, men som meget andet har det en social bagside. De elever, der har sværest ved skolen og behov for at koncentrere sig, rammer det hårdere, for de vil være mere tilbøjelige til at sidde med telefonen. Så problemet er nok størst for nogle bestemte grupper. Og så er det også et pædagogisk problem, for lærerne skal være i stand til at styre det, og det er svært for lærerne at styre den brug.

Hvad mener du, der skal til for at stoppe de mobilproblemer, der er på nogle skoler?

- Det handler om, at man skal snakke om det, og den snak skal føre til regler, som skal håndhæves. Elever og lærere skal være helt klare på, hvad spillereglerne er, og hvad man gør, hvis de overskrides. Og så er det vigtigt, at forældrene inddrages, så de kan bakke op om de regler.

Mener du, et kommunalt forbud vil have en reel effekt?

- Jeg tror, det vil fungere bedre med restriktioner som forældre og elever er med til at bestemme end et konkret forbud. Der er også forskel på, hvor stort et problem det er fra skole til skole, så et reelt forbud er for firkantet.

- Hvis der bliver et kommunalt forbud på en kommunes folkeskoler skal man også gøre sig overvejelser om, hvordan det skal håndhæves. Skal man visiteres eller gennem metaldetektorer, når man kommer? I virkeligheden er det heller ikke særlig dansk. Det vil være meget bedre, hvis de unge lærer at bruge telefonen på en fornuftig måde, ved at skolerne laver og håndhæver nogle gode regler for det.

Skoleforsker: Elever med mobiltelefoner lærer mindre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce