September ramt af forsinkelser: Fynske pendlere måtte finde tålmodigheden frem

September har som tidligere budt på forsinkelser for flere togpassagerer på Fyn. Arkivfoto: Tim K. Jensen

September ramt af forsinkelser: Fynske pendlere måtte finde tålmodigheden frem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flere steder på Fyn har passagerne i september oplevet, at det til tider tog ekstra lang tid at komme frem. Forsinkelserne skyldes ifølge DSB sporarbejde, signalfejl og fejl på tog.

Pendlere i det fynske har i september måttet acceptere, at de knap så ofte kom frem til tiden. Kundepunktligheden, der er et udtryk for, hvor mange passagerer, der kommer frem til tiden, tog nemlig et dyk på Svendborgbanen og er fortsat lav i det vestfynske, fortæller DSB i en pressemeddelelse.

På Vestfyn har togdriften forsat været påvirket af sporskiftefejl. Det har betydet, at kundepunktligheden endte på 66,5 procent, og det er noget under målet på 82,9 procent.

- Også i september har tilbagevendende problemer med et sporskifte ved Snoghøj præget togtrafikken henover Fyn. Den er ikke så enkel at få repareret, men nu ser det ud til at lysne. Frem til tirsdag den 16. oktober er Banedanmark i gang med at reparere fejlen. Det betyder togbusser i begyndelsen af efterårsferien. Til gengæld bliver der rettet op på fejlen, siger Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB, i pressemeddelelsen.

Værst var det i myldretiden. Her var kundepunktligheden på 60,3 procent om morgenen og 66,1 procent om eftermiddagen.

Ikke kun på Vestfyn

Også på Svendborgbanen måtte passagererne til tider finde tålmodigheden frem i september. Kundepunktligheden tog her et dyk til 81,7 procent, og det er under målet, der ligger på minimum 82,9 procent. I morgentravlheden var en kundepunktlighed på 67,9 procent og 76,6 procent om eftermiddagen.

Ifølge Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB, så har der været flere udfordringer end sædvandligt på Svendborgbanen denne september.

- Septembers togtrafik har haft flere forskellige udfordringer, der har ramt en del kunder, så de ikke kom frem til tiden i denne måned. Der har været flere signalfejl, men vi har også haft fejl på flere af vores tog end vanligt. Den sidste del kan DSB selv tage hånd om, og det arbejde er i gang, så vi kan få Svendborgbanen op i fart igen, siger han.

Et tog regnes som forsinket, når det ankommer mere end to minutter og 59 sekunder efter køreplanen.

Af de personer, der rejste på Svendborgbanen i september og samtidig blev forsinkede, ankom ni procent inden for fem minutter og 59 sekunder. Altså var 90,7 procent af passagererne på Svendborgbanen fremme inden for seks minutter efter, at de ifølge planen skulle være ankommet.

September ramt af forsinkelser: Fynske pendlere måtte finde tålmodigheden frem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce