Selvransagelse på OUH efter kaotisk indlæggelse

Skuespiller på Odense Teater Githa Lehrmann styrtede i slutningen af maj på sin cykel og brækkede begge arme. Foto: Michael Bager

Selvransagelse på OUH efter kaotisk indlæggelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ledelsen på OUH vil gennemlyse sine arbejdsgange, efter skuespiller Githa Lehrmanns har fortalt om fire dages venten i uvished på OUH med to brækkede arme. Skuespilleren efterlyser politisk fokus.

Sagen om den fynske skuespiller Githa Lehrmann, der ventede i fire dage på at få opereret to brækkede arme, får nu ledelsen på OUH til at gå sine arbejdsgange efter i sømmene.

Hovedtemaet på Ortopædkirurgisk Afdelings næste ledergruppemøde bliver dermed, hvordan afdelingen undgår, at patienter oplever aflysninger flere gange i træk.

- Det er et tydeligt utilfredsstillende forløb, og det er jeg ked af på hospitalets vegne. Det bør vi kunne gøre meget bedre. Det er en foreliggende opgave, som vi er helt bevidste om, og som vi nu går i gang med, siger lægefaglig direktør på OUH Kim Brixen.

- Når man har brug for at flytte rundt på en patient, skal man være meget opmærksom på, om det er den rigtige løsning, siger han.

Githa Lehrmann
- For mig har det handlet om at sætte fokus på et generelt problem, som bør håndteres på et overordnet niveau. For jeg synes, vi har et udpint sygehussystem, som presser både personale og patienter hårdt.

Kommunikation skal forbedres

I starten af maj blev skuespiller Githa Lehrmann indlagt på Odense Universitetshospital med to brækkede arme. Selv om første besked lød på, at hun ville blive opereret samme dag, endte hun med at vente i fire dage, før hun kom på operationsbordet i Svendborg.

Fire dage, som Githa Lerhmann både har beskrevet i en kronik i Fyens Stiftstidende, og som hun efterfølgende har udtalt sig om til avisen, hvor hun fortæller, om den store uvished og manglende kommunikation, der prægede hendes ventetid.

Og den oplevelse er hun ikke alene med.

For selv om de syddanske patienter overordnet set er godt tilfredse med den behandling, de får på regionens hospitaler, er der stadig områder, hvor patienternes tilfredshed langtfra er skyhøj - særligt når det handler om den kommunikation, patienterne oplever fra personalet. Det viser tal fra den seneste Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) fra 2017.

Tal, som ledelsen på OUH ifølge Kim Brixen er meget opmærksomme på at forbedre:

- Vi tager fat i hvert eneste af de LUP-resultater, der ikke er tilfredsstillende. Og der (ved kommunikationen, red.) har vi en udfordring, siger han.

Ansvarlig læge

Af undersøgelsen fremgår det blandt andet, at otte procent af de somatiske patienter har svaret, at de ved ankomst på OUH i Odense eller Svendborg "slet ikke" blev informeret om, hvad der skulle foregå i starten af deres indlæggelse. Ni procent blev "i ringe grad" informeret og 26 procent blev "i nogen grad" informeret.

Samtidig svarer ti procent, at de "slet ikke" oplevede, at der var nogen, der havde ansvar for deres forløb, fra de ankom til sygehuset, til de igen blev udskrevet.

- Der er selvfølgelig nogen, der har ansvaret. Men det er ikke sikkert, at det er blevet tydeligt kommunikeret til patienten. Det skal vi være bedre til at fortælle, siger Kim Brixen.

OUH er lige nu i gang med at implementere "den patientansvarlige læge", som er en af de nationale målsætninger i Kræftplan IV. I første omgang bliver det implementeret på kræftafdelingerne, men senere er det meningen, at det også skal rulles ud på hospitalets øvrige afdelinger.

Det, forventer Kim Brixen, får en positiv betydning for patienterne:

- Det skal være mere tydeligt, hvilke opgaver den patientansvarlige læge forventes at varetage over for patienten. Og det skal kommunikeres tydeligere, hvem den ansvarlige læge er, så patienten ved, hvor man skal henvende sig. Men det er ikke nogen let sag, for det er et komplekst system. Så det vigtige er, at kommunikationen om, hvem der har bolden - også når stafetten gives videre - er der.

Problemet er større

Skuespiller Githa Lehrmann jubler dog ikke over, at OUH nu går sine arbejdsgange efter. For hun har aldrig ønsket at gå efter den enkelte afdeling, fortæller hun. Hendes ønske har i stedet været at starte en politisk debat om manglende ressourcer i sygehusvæsenet.

- For mig har det handlet om at sætte fokus på et generelt problem, som bør håndteres på et overordnet niveau. For jeg synes, vi har et udpint sygehussystem, som presser både personale og patienter hårdt. Og at jeg påpeger en generel mangel på hænder og overskud, som jeg har påpeget her, gør vel ikke, at afdelingen, jeg var indlagt på, får flere ressourcer, siger hun.

Selvransagelse på OUH efter kaotisk indlæggelse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce