Sådan vil vikaren fra helvede sikre genvalg: Hønge blæser til opgør mod nedslidte tog og mennesker

Der er behov for massive investeringer for at få moderniseret jernbanen, mener Karsten Hønge (SF), der her er fotograferet på jernbanemuseet i Odense. Foto: Michael Bager

Sådan vil vikaren fra helvede sikre genvalg: Hønge blæser til opgør mod nedslidte tog og mennesker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

SF's fynske profil Karsten Hønge vil satse langt mere på kollektiv trafik. Nedslidte tog og skinner skal fornys. Også på arbejdsmarkedet skal sættes ind mod nedslidte

Du er SF's transportordfører og fotograferet på jernbanemuseet, fordi du mener, at vores jernbanenet og tog på mange måde er forældet. Hvad vil du gøre?

- Vi bliver nødt til at få moderniseret jernbanen, så togene kan konkurrere med fly og biler. I det hele taget har vi store ambitioner om at forbedre den kollektive trafik og gøre den billigere at benytte. Det gælder også busser og letbane. Det er afgørende af hensyn til klimaet.

SF har kæmpet for Togfonden, der skal sikre hurtigere togforbindelser mellem landets største byer. Det indebærer anlæg af vestfynsk højhastighedsbane til cirka 4,8 milliarder kroner. Derved kan passagererne spare seks minutter. Er det gevinsten værd?

- Ja. Den skal sikre både hurtigere og flere tog på strækningen, da der i dag opstår propper. Og når vi letter presset på den nuværende bane, vil der her blive bedre plads til regionaltogene, og vi kan sikre de små stationer på strækningen. Ambitionen er et S-tog lignende system, hvor den vestfynske bane, Svendborgbanen og letbanen i Odense bliver bedre forbundet.

Du er opstillet til Europa-Parlamentet og ønsker en europæisk togfond. Hvorfor?

- Fordi transportsektoren er en af de helt store udledere af CO2. Vi er nødt til også på europæisk plan at gøre det attraktivt at tage toget, så vi kan minimere flyrejser og biler på vejene.

Du er nummer to på SF's liste til parlamentsvalget. Hvilket valg prioriterer du højest?

- Folketinget. Det er usandsynligt, at SF får mere end ét mandat i EU, og ingen kan slå den bedstemor med slag i (Nummer ét er Margrete Auken, red.).

Men hvorfor stiller du så op?

- Fordi vi vil have en liste, der afspejler bredden i SF. Jeg er på listen for at tilføre erfaring og kæmpe mod blandt andet social dumping og for et mere trygt arbejdsmarked.

Vil du droppe Folketinget, hvis du bliver valgt?

- Det er usandsynligt, og jeg vil derfor ikke forholde mig til spørgsmålet.

Margrete Auken er 74 år. Der kan jo opstå en situation, hvor hun trækker sig midt i den kommende periode. Som forventelig førstesuppleant er det dig, der får tilbudt pladsen. Vil du forlade Folketinget i givet fald?

- Jeg ser ingen tegn på svagheder ved Margrete og vil ikke forholde mig til det nu.

Så vender vi tilbage til den fynske trafik. Du går ind for den fortsatte udvidelse af Fynske Motorvej syd om Odense. Hvorfor?

- SF er ikke imod biler, men vi skal kun investere i veje, hvis det samfundsøkonomisk giver god mening. Det gør det her.

Hvad er vigtigst først at få anlagt. Det tredje motorvejsspor eller den nye jernbane?

- Vi vil allerhelst begge dele samtidig, fordi vi så kan spare penge.

Vil du også bruge penge på nye broer: En Fyn-Als bro, en ny Lillebæltsbro og en Kattegatbro?

- Jeg har svært ved at se, at en bro til Als kan hænge økonomisk sammen. Det samme gælder en Kattegatbro, men den vil vi ikke på forhånd afvise. Vi afventer de kommende undersøgelser. Den nuværende Lillebæltsbro er under pres, men vi fokuserer først og fremmest på at få færre biler på vejene.

Hvad er din vigtigste fynske mærkesag?

Det er en forbedret og klimavenlig infrastruktur.

Vi har talt om nedslidte tog. Hvad med de nedslidte på arbejdsmarkedet. De borgerlige partier og Socialdemokratiet er kommet med hvert deres udspil. Hvad er din holdning?

- De borgerliges udspil gør det lettere at få seniorførtidspension og er en klar forbedring, men forslaget er langt fra nok. Vi ønsker på samme måde som Socialdemokratiet at give personer med mange år på arbejdsmarkedet en ret til at gå tidligere på pension uden, at de skal igennem en bedømmelse.

I var ikke med i velfærdsforliget fra 2006, der betyder, at pensionsalderen skal stige i takt med levealderen. Mange eksperter har sagt, at det er afgørende for at sikre penge til velfærden med flere ældre og flere børn. Er det ikke vigtigt?

- Velfærd er også mange gode pensionistår uden at være slidt ned, men jeg vil ikke afvise, at vi på et tidspunkt kan stemme for en stigende pensionsalder. Det forudsætter, at vi har en god ordning for de nedslidte, at vi har en rettighedsbaseret ordning for dem med mange år på arbejdsmarkedet, og vi skal have langt mere fokus på et forbedret arbejdsmiljø for at undgå nedslidning.

Du er selv 60 år. Føler du dig nedslidt og klar til at blive sendt på museum efter den kommende folketingsperiode?

På ingen måde. Jeg har et robust helbred og stadig ild i maven. Jeg hader ulighed og fattigdom og har den samme gnist, som da jeg meldte mig ind i SF som ung.

Springsteen og Harleyen trækker
Karsten Hønge er 60 år og bor i Odense med sin kæreste. Han har tre børn og to børnebørn.

Han er uddannet tømrer og har været fagforeningsformand i mange år.

Han har tidligere været medlem af Odense Byråd, Fyns Amtsråd og regionsrådet i Syddanmark. Han var i Folketinget fra 2007 til 2011, og fik comeback ved det seneste valg. Han er SF's polititiske ordfører og stiller også op til valget til Europa-Parlamentet.

Han er tosset med levende musik. Især rock og især Bruce Springsteen, som han senest oplevede til en koncert i Milano.

Ellers er den store passion motorcyklen. En Harley Davidson. Den kan køre hurtig, har et godt bundtræk, og den larmer.
Der er behov for massive investeringer for at få moderniseret jernbanen, mener Karsten Hønge (SF), der her er fotograferet på jernbanemuseet i Odense. Foto: Michael Bager
Der er behov for massive investeringer for at få moderniseret jernbanen, mener Karsten Hønge (SF), der her er fotograferet på jernbanemuseet i Odense. Foto: Michael Bager

Hør Hønge: Forskel på københavnere og fynboer

Der er behov for massive investeringer for at få moderniseret jernbanen, mener Karsten Hønge (SF), der her er fotograferet på jernbanemuseet i Odense. Foto: Michael Bager
Der er behov for massive investeringer for at få moderniseret jernbanen, mener Karsten Hønge (SF), der her er fotograferet på jernbanemuseet i Odense. Foto: Michael Bager

Sådan vil vikaren fra helvede sikre genvalg: Hønge blæser til opgør mod nedslidte tog og mennesker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce