På gaden i Odense: Mere nærhed til sundhedsvæsenet kræver mere tid til personalet

Fælles for de fire odenseanere er, at for at de skal have en øget følelse af nærhed til sundhedsvæsenet, skal sundhedsvæsenet have mere tid til patienterne. Fotos: Michael Bager

På gaden i Odense: Mere nærhed til sundhedsvæsenet kræver mere tid til personalet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Onsdag præsenterede regeringen sit udspil til en ny sundhedsreform, hvor øget nærhed til sundhedsvæsenet og et nyt 113-nummer, var nogle af overskrifterne.

Her giver nogle af fynboerne deres opfattelse af betydningen nærhed til sundhedsvæsenet og resten af det nye udspil.

Sundhedspersonalet løb på gangene
Aida Jahic mener, at mere tid til sundhedspersonalet vil resultere i færre fejl fra medarbejderne, der gør det bedste, de kan. Foto: Michael Bager

Et af regeringens formål med sundhedsudspillet er at skabe mere nærhed for borgerne i forhold til sundshedsvæsenet. For Aida Jahic betyder nærhed blandt andet tryghed.

- Da min mor fødte, kunne hun blive på sygehuset i to dage efter, og det er jeg usikker på, om jeg også ville kunne, siger hun.

Aida Jahic har tidligere gjort rent på OUH ved den fælles akutmodtagelse. Her fik hun et indblik i sundhedpersonalets hverdag, der minder om en maskine, der skal drives.

- Man kunne se, de løb rundt på gangene, fordi de havde travlt.

Frygter fremtiden
Jørgen Qualmann er tilflytter til Odense fra Fredericia. Foto: Michael Bager

Jørgen Qualmann har fulgt regeringens nye udspil i medierne, og ser det som udgangspunkt som en dårlig idé. Han har selv kræft i leveren og har derfor ofte kontakt til syghudvæsenet.

Han frygter, at det nye udspil vil medføre besparelser og øget pres på personalet, som han mener, gør en rigtig god indsats.

- Jeg har fået fuld valuta for mine skattepenge, slår han fast og tilføjer:

- Men ændringer plejer at blive til besparelser. Jeg frygter kommende ændringer på ældreområdet. I forvejen kan man kun komme i bad en-to gange om ugen på plejehjemmene.

Hurtigt ind og ud
Anaita Ali er selv sund og rask, men hendes mors gigtproblemer er behandlingskrævende. Foto: Michael Bager

Anaita Ali er 21, frisk og rørig og har ikke selv haft brug for sundhedsvæsenet for nylig. Men hun har set sin gigtplagede mor blive behandlet ofte. Hun er glad for den behandling, moren har fået, men skulle hun pege på en ting, der kunne skabe mere nærhed, ville det være mere tid.

- Der er lang ventetid, og det er hurtigt ind og ud. Personalet gør det fint, men det skal gå hurtigt.

Savner ikke nærhed
En blodprop tvang Mads Hindsgaul væk fra arbejdsmarkedet. I dag nyder han at gå en tur nede i byen eller køre en tur sammen med sin ven. Foto: Michael Bager

I 40 år og tre dage var Mads Hindsgaul tjener, indtil en blodprop satte en stopper for det. I dag er den 73-årige på vej til lægen med hjælp fra sin stok.

Han besøger regelmæssigt sundhedsvæsenet, og han savner ikke nærhed i sundhedsvæsenet.

- Det er en positiv oplevelse at besøge lægen, siger han smilende.

En af overskrifterne i det nye sundhedsudspil er lancering af et nyt fælles akutnummer 113.

- Det har jeg ikke savnet. Jeg har nummeret på min læge liggende på bordet derhjemme, og det kan jeg altid ringe på, hvis det er nødvendigt, fortæller Mads Hindsgaul.

På gaden i Odense: Mere nærhed til sundhedsvæsenet kræver mere tid til personalet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce