Nye fynske motorvejsspor eller togskinner: Det mener to ordførere

For øjeblikket udvides motorvejen mellem Odense V og Gribsvad. Herefter fortsættes med ekstra spor til Nr. Aaby. Udvidelsen er færdig i 2022, og Vejdirektoratet har beregnet, at der på et år kan spares 28 timer for en person, der kører i de mest spidsbelastede tidspunkter i myldretiden. Foto: Michael Bager

Nye fynske motorvejsspor eller togskinner: Det mener to ordførere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efter tirsdagens samråd om en kommende plan for trafikinvesteringer de næste ti år talte Fyens Stiftstidende med de to mest erfarne transportordførere og bad transportministeren oplyse, hvornår forhandlingerne skal foregå.

Transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V):

Vi fik på samrådet ingen svar på, i hvor høj grad det bliver SF og Enhedslisten, der kommer til at føre taktstokken i de kommende forhandlinger. Insisterer de to partier på, at alle Togfondens projekter skal gennemføres, bliver der færre penge til vejprojekter. Men vi står ved vores aftale med Dansk Folkeparti om en ny vestfynsk højhastighedsbane til tog. Den vil aflaste den nuværende jernbane, men er ikke vores topprioritet. Det er en udvidelse af motorvejen syd om Odense, og jeg er bekymret for, at der ikke er indkaldt til forhandlinger endnu. Tværtimod har jeg hørt, at det først sker i det nye år, og vi har brug for at komme i gang.

Transportordfører Henning Hyllested (EL):

Vi har ikke brug for at udvide flere motorveje. Mere asfalt vil bare betyde flere biler til skade for klimaet. Det helt afgørende er at få sat fart på projekterne under Togfonden, og her har anlæg af ny jernbane på Vestfyn den første prioritet. Vi skal meget hurtigt have vedtaget en anlægslov, og allerede på finansloven for næste år bør sættes penge af til det indledende forarbejde med projektering af jernbanen. Der er et meget stort pres på den nuværende bane med både godstog, regionaltog og lyntog. Ganske vist vil Femernforbindelsen lette presset på godstransporten over Fyn, men jeg tvivler på, at tidsplanen holder. Desuden skal Togfondens projekter, der også gælder anlæg af nye jyske jernbaner, sikre, at det bliver hurtigere at komme mellem landets største byer. Jeg erkender, at det kan blive svært at få de borgerlige partier med på alle togprojekterne, og mit bud er, at de trækkes ud af den store investeringsplan og gennemføres med togfondspartierne (S, SF, El og R).

Transportminister Benny Engelbrecht (S):

Transportminister Benny Engelbrecht (S) har endnu ikke indkaldt partierne til samlede forhandlinger om en ny infrastrukturplan. Fyens Stiftstidende har bedt ham svare på, hvornår det vil ske. I et skriftlig svar skriver han:

"Det kan jeg på nuværende tidspunkt ikke lægge mig fast på. Det er min ambition at forhandle en bred aftale om de fremtidige infrastrukturinvesteringer. Det indebærer i første omgang at få et billede af de enkelte partiers prioriteter og ønsker. Derfor vil jeg i den kommende tid fokusere på at drøfte spørgsmålet med ordførere fra alle Folketingets partier."

Nye fynske motorvejsspor eller togskinner: Det mener to ordførere

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce