Ny kampagne skal tiltrække unge til landbruget: - Det er langt fra nok

Arkivfoto

Ny kampagne skal tiltrække unge til landbruget: - Det er langt fra nok

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Igennem flere år har unge i stigende grad sagt nej tak til en uddannelse i svin. Blandt andet det vil Landbrug & Fødevarer gøre noget ved med en ny omdømmekampagne ifølge organisationens erhvervspolitiske chef. Det er fint, men ikke nok ifølge Danske Landbrugsskoler.

"Noget af det bedste i verden". Under det slogan vil Landbrug & Fødevarer fremhæve kvaliteten af danske fødevarer. Det skal være med til at styrke landbrugets image, fortæller erhvervspolitisk chef i Landbrug & Fødevarer.

- Det en brandingkampagne, der sætter fokus på kvaliteten af de danske fødevarer, og hvor meget udlandet sætter pris på danske produkter. En del af det er også, at der vil blive fortalt de gode historier om branchen, siger Morten Holm Østergaard.

Helt konkret vil kampagnen vise sig i reklamer i biografer, på nettet og på billboards. Der er også en hjemmeside, hvor der blandt andet er forskellige fortællinger om danske fødevarer og udlandets holdning til dem. Ved at sætte fokus på image skal kampagnen også være med til at få flere unge til at ville arbejde med svin ifølge den erhvervspolitiske chef.

- Kampagnen skal give landbruget et bedre omdømme, styrke opfattelsen af erhvervet, fremhæve muligheder og derved også tiltrække flere elever til landbrugsuddannelserne og svinelinjerne. I den kampagne indgår svin også ret markant. Men landbrugsskolerne skal selv markedsføre deres uddannelser, siger han.

Der mangler svineelever

Der er ikke mange unge, der vil arbejde med svin, viser tal fra Danske Landbrugsskoler. I 2018 er der på landsplan 93 landmandsstuderende på 2. hovedforløb, der har svin som speciale. På lederuddannelsen er der 15 på landsplan, der har speciale i svin. De tal har været faldende i en årrække, har formanden tidligere oplyst til avisen.

Det viser sig i mangel på kvalificeret arbejdskraft, mangel på ledere til at overtage svineproduktioner og en frygt for nedgang i produktionen hos flere landmænd. En udfordring, der, ifølge formanden for Danske Landbrugsskoler, bunder i dårligt image. Derfor bliver kampagnen også taget positivt imod af ham. Men der er ikke kun jubel at spore.

- Det er et fint, lille supplement til at gøre erhvervet mere attraktivt. Men hvis man vil have flere elever til uddannelserne, er det langt fra nok, siger Jens Munk Kruse.

Han erkender dog også, at organisationen ikke kan vende statistikken alene.

- Ja, vi har også selv en rolle. Men erhvervet har også et stort - hvis ikke næsten det største - ansvar for at få arbejdskraft ind i branchen, siger formanden.

Hos Landbrug og Fødevarers erhvervspolitiske chef er forventningen, at kampagnen kommer til at gøre en reel forskel. Også selvom han erkender, at organisationen ikke har haft konkret fokus på manglen af svineelever, og heller ikke har det med kampagnen.

- Min store forventning er, at folk skal komme i tanke om, hvor stolte vi egentlig kan være af dansk landbrug. Den skal også ændre de voksne danskeres holdning, så flere kommer til at se mere positivt på landbrugsbrancherne. Det kan få flere forældre til at være mere positivt stemt over for, at deres børn vælger en uddannelse inden for landbrug. Og det, tror jeg, vil tiltrække flere unge - herunder også til svinelinjerne, siger Morten Holm Østergaard.

Ny kampagne skal tiltrække unge til landbruget: - Det er langt fra nok

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce