Ny aftale om motorvej og skinner: Bilisterne på Storebælt skal betale

Bilisterne på Storebælt kommer til at betale for nye trafikinvesteringer i hele Danmark. Arkivfoto.

Ny aftale om motorvej og skinner: Bilisterne på Storebælt skal betale

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Regeringen og Dansk Folkeparti vil trods løfter om det modsatte endnu en gang lade bilisterne på Storebælt betale for nye investeringer i infrastruktur.

Bilisterne på Storebæltsbroen kommer til at betale for en stor del af de kommende investeringer i nye veje og togskinner i Danmark. Regeringen og Dansk Folkeparti vil tage 7,9 milliarder fra pengekassen på Storebælt og dermed forlænger partierne nok en gang gældsafviklingen på broen.

I forbindelse med Fyens Stiftstidendes kampagne "broafgift nej tak" har næsten alle partier i Folketinget ellers forsikret, at det skulle være slut med at bruge broen som en pengemaskine til at betale for anlæg, der intet har med broen at gøre.

Liberal Alliance har endda i Folketinget fremsat forslag om, at det skulle være gratis at køre over Storebæltsbroen.

Nu har transportminister Ole Birk Olesen (LA) så præsenteret en aftale, der betyder, at bilisterne på Storebælt skal betale otte af de i alt 50 milliarder, der skal bruges på nye infrastrukturprojekter i hele landet ud af den samlede plan på 112 milliarder kroner, der også indeholder igangsatte projekter og vedligeholdelse af vejnettet.

- Man skal kende sin besøgelsestid

En af de fynske folketingsmedlemmer, der har tordnet mod at bruge Storebæltsbroen som en pengemaskine, er Erling Bonnesen (V). Nu siger han:

- Man skal kende sin besøgelsestid, og vi har ikke kunnet få i pose og sæk. For mig er det vigtigste, at der er penge til en udvidelse af motorvejen syd om Odense. Desuden har vi lige sat taksten ned på broen, siger han.

Et andet fynskvalgt folketingsmedlem Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) forsvarer også, at han nu går mod sit tidligere synspunkt om ikke at lade bilisterne på Storebælt betale for trafikinvesteringer andre steder i Danmark.

- Det handler om realpolitik. Hvis vi skulle have gennemført de ønskede nye investeringer, skulle vi finde pengene. Og for mig er det vigtigste, at vi her på Fyn får en fortsat udvidelse af motorvejen og en ny jernbane, siger han.

Den netop igangsatte udvidelse af vestfynske motorvej betales også af bropengene på Storebælt, og ved det seneste store langsigtede infrastrukturforlig i 2009 blev der taget ni milliarder kroner fra Storebælt.

Den kommende udvidelse af motorvejen syd om Odense koster godt en milliard kroner. Anlæg af en ny vestfynsk jernbane koster 4,5 milliarder kroner.

Ny aftale om motorvej og skinner: Bilisterne på Storebælt skal betale

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce