Madgiganter til kamp mod madspild

Bilka i Odense. Arkivfoto: Michael Bager

Madgiganter til kamp mod madspild

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mens Bilka tænker i nye baner internt i kæden for at mindske madspild, indleder Kvickly til samarbejde med Too Good To Go.

Klima, bæredygtighed og madspild fylder en stor del af dagsordenen hos mange danskere, og det er ikke noget, der er gået de danske supermarkeder forbi.

Både Kvickly, der er en del af Coop, og Bilka i Odense, der hører under Salling Group, lavet nye initiativer, der skal mindske madspild fra kølediske og hylder.

Hos Bilka Odense har man undersøgt, hvor meget mad der ryger i skraldespanden, og derfor er der kigget på bedre systemer, oftere varelevering og bedre udnyttelse af kasserede vare.

Eksempelvis bruger man et salathoved, hvor der er hul i emballagen, til varehusets egen delikatesse. Der har også sneget sig nogle små, gule og letgenkendelige prismærker på nogle af varerne, der indikerer, de er let på udløbsdato og derfor er sat ned i pris.

Det betyder, at Bilka har mere end halveret sit madspild siden 2014. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

- Vi er selvfølgelig glade for, at vi på så relativt kort tid har halveret mængden af det mad, vi smider ud. Alle Bilka-varehuse har gjort en enorm indsats, og det fortsætter naturligvis, siger Bilkas direktør, Mark Nielsen, i pressemeddelelsen.

Samarbejde med kendt mad-app

Kvickly har som nævnt også sat ind overfor madspild har samtlige af sine varehuse.

De har indledt et samarbejde med Too Good To Go, der er en applikation til en smartphone, der er kendt for at reducere madspild. Mod et beløb på mellem 29 og 39 kroner vil man fremover kunne hente en såkaldt lykkepose med varer, der er tæt på udløbsdato, til omkring 90 til 120 kroner.

68 af Kvicklys varehuse har være med til at teste succesen, og i september blev der solgt 13.600 lykkeposer. Derfor spredes konceptet nu til alle i kæden.

- Det har været vigtigt for os at finde nye veje for at minimere madspild i vores 71 varehuse. Og vores erfaringer i testen har været så gode, at vi glæder os til, at det nu bliver landsdækkende, siger kædedirektør, Allan Kristoffersen, i en pressemeddelelse.

Kvickly er den første landsdækkende kæde med dagligvarer i Danmark, der har indledt et samarbejde med Too Good To Go.

Madgiganter til kamp mod madspild

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce