Kæmpekontrakt: NCC skal levere over 220.000 ton asfalt til udbygningen af E20

Meget af vejarbejdet på E20 foregår af hensyn til trafikken om natten. Foto: Michael Bager

Kæmpekontrakt: NCC skal levere over 220.000 ton asfalt til udbygningen af E20

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det bliver byggeri- og anlægskoncernen NCC, som skal levere og lægge asfalten til første etape af udvidelsen af Fynske Motorvej mellem Odense V og Gribsvad. De mere end 220.000 ton asfalt produceres blandt andet på asfaltfabrikken i Odense.

Arbejdet med at udvide Fynske Motorvej til tre spor begyndte så småt den 1. april, og nu er leverandøren af asfalt til udvidelsen fundet. Det bliver NCC-koncernen, der skal levere de mere end 220.000 ton asfalt til det tredje spor på første etape af udvidelsen, som strækker sig fra Odense V til Gribsvad ved afkørsel 55 Aarup.

NCC skal både producere den store mængde asfalt og lægge den på den 12,5 kilometer lange motorvejsstrækning i løbet af i år og 2020. Og asfalten kommer blandt andet fra fabrikken på Energivej 30 i Odense S, fortæller områdechef i NCC Industrys afdeling for asfalt, Frede Amdi:

- Det bliver to af vores asfaltfabrikker i Odense og Kolding, som skal stå for produktionen af asfalt til både bærelag og slidlag. Begge fabrikker har en god geografisk placering i forhold til projektet og den høje volumen, det kræver at producere så store mængder asfalt.

Det er M.J. Eriksson, der er hovedentreprenør på udvidelsen af motorvejen, men asfaltentreprisen går til NCC, som blandt andet har erfaring fra den nye Holstebromotorvej.

Stolte over opgaven

Den store asfaltopgave fordeler sig nogenlunde ligeligt mellem 2019 og 2020 og har stor betydning for asfaltafdelingen hos NCC, fortæller afdelingschef Susanne Frank.

- Vi er meget stolte over at have vundet opgaven og glæder os over at kunne bidrage til en bedre og mere sikker infrastruktur på Fyn. Vores asfaltdivision er kommet godt fra start i år, og denne kontakt medvirker til at sikre en stabil produktion, udtaler hun.

Anden etape fra Gribsvad til Nørre Aaby udføres i 2021, og hele udvidelsen ventes at stå klar før udgangen af 2022. Fra Nørre Aaby til Lillebæltsbroen er der allerede i dag tre spor.

For trafikanterne betyder vejarbejdet smallere vognbaner og hastighedsbegrænsninger på 80 km/t. Lige nu i vestgående retning, hvor det ene spor desuden er lukket fra klokken 20 til klokken 6.

Når de tre spor står færdige, vil man ifølge Vejdirektoratets analyser kunne spare 28 timer årligt, hvis man til daglig kører mellem Nørre Aaby og Odense V i de to mest belastede tidspunkter i myldretiden.

Udvidelsen af Fynske Motorvej fra Odense til Nørre Aaby er budgetteret til at koste 2,4 milliarder kroner.

Kæmpekontrakt: NCC skal levere over 220.000 ton asfalt til udbygningen af E20

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce