I foråret begynder tre års vejarbejde: E20 får det tredje spor vest for Odense

Under arbejdet med at udvide motorvejen med en ekstra vognbane bliver der smallere spor at køre på, nødsporet bliver inddraget, og der vil være en generel hastighedsnedsættelse til 80 kilometer i timen på hele strækningen mellem Odense V og Gribsvad, oplyser Vejdirektoratet. Arkivfoto: Michael Bager.

I foråret begynder tre års vejarbejde: E20 får det tredje spor vest for Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I april begynder byggeriet af det tredje spor på den Fynske Motorvej mellem Odense V og Gribsvad. Endnu mangler Vejdirektoratet dog at finde en entreprenør til projektet.

Der er udsigt til flere kilometers vejarbejde på den Fynske Motorvej fra april. Det oplyser Vejdirektoratet, som har færdiggjort sit udbudsmateriale for udvidelsen af E20 med et tredje spor mellem Gribsvad (afkørsel 55) og Odense V (afkørsel 53).

Arbejdet skal efter planen begynde i april i år, men endnu mangler projektet en entreprenør. Derfor glæder projektleder i Vejdirektoratet Robin Højen Madsen sig over, at det lykkedes at gøre udbudsmaterialet klar inden jul.

Hvem der skal være entreprenør ventes at blive afgjort i marts.

- I vores valg af entreprenør lægger vi - ud over økonomien, selvfølgelig - især vægt på anlægslogistik og trafikafvikling. Fynske Motorvej er en yderst trafikeret motorvej, og vi vil gøre alt for at opretholde en så glidende trafik som muligt i anlægsfasen. Vi skal genere trafikanterne mindst muligt, siger Robin Højen Madsen.

(Artiklen fortsætter under kortet)

Men det er selvsagt ikke muligt at udvide motorvejen, uden at trafikanterne kommer til at mærke byggeriet. Under arbejdet bliver der smallere spor at køre på, nødsporet bliver inddraget, og der vil være en generel hastighedsnedsættelse til 80 kilometer i timen på hele strækningen.

Derudover bliver flettestrækningen mellem tilslutningsanlæggene kortere.

Når udvidelsen af motorvejen mellem Odense og Gribsvad er færdig - efter planen i slutningen af 2020 - fortsætter udvidelsen på strækningen mellem Gribsvad og Nørre Aaby (afkørsel 57). Her ventes arbejdet at begynde i starten af 2021 og være slut i midten af 2022.

Selvom der endnu mangler at blive fundet en entreprenør til motorvejsudvidelsen, er der allerede blevet gravet adskillige kubikmeter jord ved siden af motorvejen.

I efteråret gik arkæologer fra Odense Bys Museer nemlig i gang med udgravninger på strækningen, hvor det tredje spor skal anlægges.

Det er i dette område, skelettet af Koelbjergmanden blev fundet i 1941. Det lå i en mose mellem Andebølle og Vissenbjerg.

I foråret begynder tre års vejarbejde: E20 får det tredje spor vest for Odense

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce