Fynsk firma anmeldte svindelforsøg - efter to uger svarede politiet: I skal udfylde en formular

Der gik 15 dage, fra Lars Strarup sendte sin anmeldelse om et svindelforsøg til Fyns Politi, til han fik at vide, at han skulle indtaste anmeldelsen på en særlig side på politi.dk. Foto: Nils Svalebøg.

Fynsk firma anmeldte svindelforsøg - efter to uger svarede politiet: I skal udfylde en formular

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Svindler udgav sig for at være planteskoleejer i Ringe og forsøgte at få overført 441.000 kroner. Anmeldelsen lå hos Fyns Politi i to uger, før politiet reagerede.

Ringe: Ejeren af Møllegårdens Planteskole i Ringe, Lars P. Strarup, undrer sig over sagsbehandlingen i Fyns Politi. 15 dage efter, han anmeldte et svindelforsøg, var politiet ikke gået i gang med efterforskningen. For han skulle i stedet anmelde sagen til en afdeling i København, meddelte politiet ham mandag i denne uge.

Den 17. juni ringede Lars P. Strarup til Fyns Politi for at anmelde et svindelforsøg, som hans virksomhed, Møllegårdens Planteskole, var blevet udsat for. En person, som i en mail udgav sig for at være Lars P. Strarup, bad firmaet om at betale en faktura på 59.250 euro.

Han blev bedt om at give flere oplysninger om det firma, som pengene skulle overføres til. Personen, som udgav sig for at være planteskolens ejer, skrev tilbage, at han ikke havde tid til at ringe med oplysningerne, men sendte dem hurtigt i en mail, og derefter blev overførslen sat i gang.

Møllegårdens Planteskole er kunde hos Handelsbanken i Odense, og her opdagede man imidlertid, at det kontonummer, som pengene skulle sendes til, var mistænkeligt. Overførslen blev derfor stoppet, og banken kontaktede planteskolen, som sendte en kopi af mailkorrespondancen med den påståede direktør til en bankrådgiver. Han rådede planteskolen til straks at anmelde det til politiet som et forsøg på svindel.

Anmeldte sagen til politiet samme dag

Planteskolens ejer, Lars P. Strarup, fulgte bankens råd og ringede til politiet, som bad ham om at sende anmeldelsen på en mail. Det gjorde han samme eftermiddag.

Morgenen efter blev anmeldelsen sendt videre til Fyns Politis servicecenter - og så skete der ikke mere.

Først 14 dage senere, mandag 2. juli, modtog Lars P. Strarup en mail fra servicecentret, som skrev:

"Hej Lars, du skal anmelde det på nedenstående webadresse, da det er en afdeling i København der tager sig af sådan nogle sager."

I mailen var et link til Rigspolitiets side til anmeldelse af it-relateret økonomisk kriminalitet.

- Er formalia vigtigere end at gøre noget ved sagen?

Det link har Lars P. Strarup dog ikke tænkt sig at benytte. I et svar til Fyns Politi skriver han:

"Banken opfordrede kraftigt til, at jeg anmeldte sagen. Jeg ringede samme dag, det var sket, og blev bedt om at anmelde på jeres mail.

Nu er der gået to uger med at åbne mailen, hvor svindleren i forhold til min anmeldelse har kunnet boltre sig. Det er åbenbart mere vigtigt, at formalia er i orden end at gøre noget ved sagen. I vil have, at jeg skal bøvle med at udfylde én elektronisk blanket med oplysninger, som alle står i denne mail.

Jeg vælger alternativ og håber, at pressen vil udbrede budskabet anonymiseret. Det virker forhåbentlig bedre."

Fynsk firma anmeldte svindelforsøg - efter to uger svarede politiet: I skal udfylde en formular

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce