Fynsk Erhverv om svindelsag: - Vi skal passe på, at vi ikke ser røvere og banditter over det hele

Jytte Reinholdt, der er direktør i Fynsk Erhverv, opfordrer virksomheder til at benytte Den Fynske Virksomhedsportal, når de handler med firmaer. Foto: Kristine Mengel.

Fynsk Erhverv om svindelsag: - Vi skal passe på, at vi ikke ser røvere og banditter over det hele

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Flere fynske forhandlere har i løbet af foråret følt sig snydt for betaling af varer, de har leveret til telemarketingvirksomheden Call Solutions. En beklagelig sag, lyder det fra direktør i Fynsk Erhverv Jytte Reinholdt. Hun opfordrer virksomheder til at benytte Den Fynske Virksomhedsportal.

I sidste uge kunne Fyens Stiftstidende fortælle, hvordan en lang række fynske forhandlere føler sig taget ved næsen af telemarketingfirmaet Call Solutions og dets direktør Søren Lind Refning Poulsen.

I løbet af foråret har Call Solutions bestilt PH-lamper, designermøbler, kaffemaskine og køkken hos forskellige forhandlere, der efterfølgende aldrig har set skyggen af betaling for de leverede varer.

De uheldige oplevelser har fået flere af de ramte forhandlere til at skrue på deres procedurer, så de fremover undgår lignende episoder.

LuxLight i Odense, der mangler betaling for otte PH-lamper, som de har leveret til Call Solutions, har for eksempel besluttet, at de fremover vil kræve betaling med det samme i stedet for, som tilfældet var med Call Solutions, at aflevere en faktura til betaling.

Samtidig vil Tvis Køkkener, der savner 52.000 kroner for et køkken, de "solgte" til Call Solutions, fremover tjekke de virksomheder, de handler med, mere grundigt for at undgå lignende kattepiner.

Brug fynske virksomhedsportal

Hos erhvervsorganisationen Fynsk Erhverv, som flere af de forurettede virksomheder er en del af, kalder man sagerne triste. Alligevel håber organisationens direktør, Jytte Reinholdt, ikke, at det får alt for stor indflydelse på det gode, tillidsfulde kundeforhold, der eksisterer i langt de fleste handler.

- Enhver virksomhedsleder ved udmærket godt, at det er vigtigt at spotte sine kunder og have sikkerhed for sine leverancer. Så sådan en enkeltstående, dybt beklagelig sag, må meget nødigt gå hen og påvirke den gode handel for de 99,9 procent kunder, som virksomheder har kontakt med, siger hun og fortsætter:

- Det er en meget beklagelig sag, men vi skal passe på, at vi ikke ser røvere og banditter over det hele.

Ifølge Jytte Reinholdt er det så godt som umuligt at gardere sig mod personer, der måtte have uhæderlige intentioner. Derfor mener hun ikke nødvendigvis, at der skal ny lovgivning til på baggrund af enkeltsager.

- Hvis vi skulle til at lave samme regelsæt som med persondataforordningen, fordi der er enkelte, der svindler eller ikke betaler, så gør vi livet tungt, siger hun.

I stedet opfordrer hun de fynske virksomheder til at benytte Den fynske virksomhedsportal, hvor alle fynske virksomheder kan få adgang til at oprette en synlig og søgbar virksomhedsprofil og blandt andet tjekke sine kunder og leverandørers kreditrating og senest fem års regnskabstal.

- På den måde kan vi gøre de fynske virksomheder mere synlige og mere søgbare, så vi kan spille hinanden stærkere, siger hun.

Fynsk Erhverv om svindelsag: - Vi skal passe på, at vi ikke ser røvere og banditter over det hele

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce