Fremgangsmåden er ens: Fynske forretninger føler sig svindlet på stribe

Det er PH kogle-lampe fra Louis Poulsen, som er leveret i Call Solutions, der ikke har betalt. Foto: Michael Bager

Fremgangsmåden er ens: Fynske forretninger føler sig svindlet på stribe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Telemarketingfirmaet Call Solutions med adresse i Odense har i løbet af foråret bestilt PH-lamper hos seks belysningsforhandlere på Fyn, som efterfølgende aldrig har fået deres penge. En af fakturaerne dukkede op på Den Blå Avis, og nu er firmaet meldt til politiet for bedrageri.

Seks belysningsforhandlere på Fyn har i løbet af foråret leveret dyrebare PH-lamper til telemarketingfirmaet Call Solutions, der har adresse i Odense.

Alle forhandlerne afleverede lamperne med en faktura, men ingen af de seks forretninger har efterfølgende set skyggen af deres penge.

Samtidig har Call Solutions, der er et anpartsselskab (ApS), ikke afleveret regnskab for 2017, og ifølge flere naboer har der i de seneste uger ingen aktivitet været på virksomhedens adresse i Odense.

Ifølge de fynske forhandlere af PH-lamper er "handlerne" foregået med samme fremgangsmåde: Call Solutions direktør, Søren Lind Refning Poulsen, har selv ringet til forhandlerne, bestilt og modtaget varerne for derefter at undlade at betale fakturaen med mange afvigende forklaringer.

Nu har flere af forhandlerne politianmeldt forholdene, men både penge og lamper er stadig pist væk.

Det samme er tilsyneladende Søren Lind Refning Poulsen. Avisen har gentagne gange forsøgt at få ham i tale.

Sagen kort
Syv designforhandlere på Fyn og en kaffemaskineforhandler på Sjælland har i løbet af foråret leveret dyrebare varer til telemarketingfirmaet Call Solutions, der har adresse i Odense.

Alle forhandlerne afleverede varerne med en faktura, men ingen af de otte forretninger har efterfølgende set skyggen af deres penge. Sammenlagt løber fakturaerne op i over 400.000 kroner.

I mellemtiden er mindst en af PH-lamperne tilsyneladende forsøgt solgt videre på DBA - legitimeret af forhandlerens originale faktura.

Call Solutions direktør Søren Lind Refning Poulsen er nu politianmeldt for bedrageri.

Afleverede faktura i god tro

At der var ugler i mosen, anede en af de forurettede Søren Lindegaard Poulsen imidlertid ikke, da hans forretning Bolighuset Lindegaard Poulsen på Nyborvej i Odense i begyndelsen af marts modtog en bestilling på en PH-kogle til en værdi af 59.995 kroner.

Lampen var bestilt af Søren Lind Refning Poulsen og skulle leveres til Refning Poulsens virksomhed Call Solutions på Vestre Stationsvej i Odense.

PH-koglen blev leveret, og da Søren Lind Refning Poulsen helst ville betale for varen via netbank, fik han en faktura.

- Vi afleverede lampen i god tro på, at vi vil få vores penge. Men i bagklogskabens lys har vi begået en naiv fejl, siger Søren Lindegaard Poulsen.

Sådan har vi gjort
Avisen har talt med en række navngivne forhandlere af lamper, møbler og andre designervarer. De føler sig alle bedraget, fordi køberen af deres varer, Call Solutions ved direktør Søren Lind Refning Poulsen, aldrig har betalt for det, der er leveret.Avisen har gentagne gange uden held forsøgt at få fat i direktøren for Call Solutions, Søren Lind Refning Poulsen. Det er sket med 13 opkald over mange dage til hans telefon, opkald til hans bror og mor, og ved fysisk at forsøge at opsøge ham på firmaadressen på Vestre Stationsvej i Odense, hvor firmaet har haft officiel adresse.

Det er endnu ikke lykkedes at opspore Søren Lind Refning Poulsen for at få hans kommentar. Det afholder dog ikke Fyens Stiftstidende fra at bringe artiklerne om de forhandlere, der føler sig snydt.

Uddrag fra avisens presseetiske regler: Hvis det efter flere forsøg ikke er lykkedes at få en kommentar fra en kilde, som der i en artikel fremsættes beskyldninger imod, og artiklen bringes uden kommentar fra kilden, skal det fremgå af artiklen, og det skal forklares, hvordan og hvor mange gange vi har forsøgt at kontakte kilden.

Faktura dukkede op på DBA

For fakturaen er aldrig blevet betalt. Og det til trods for, at Bolighuset Lindegaard Poulsen har rykket for betaling flere gange, besøgt virksomheden og sat sin advokat på sagen.

Søren Lindegaard Poulsen begyndte for alvor at undre sig, da en mail tikkede ind i forretningens indbakke den 8. juni.

En person ville sikre sig, at den PH-kogle, han overvejede at købe på Den Blå Avis (DBA), nu også var solgt fra Bolighuset Lindegaard Poulsen, som det fremgik af annoncens vedhæftede faktura.

- Det var ganske rigtigt vores faktura. Jeg kunne dog ikke vide, om det var vores lampe, men sælgeren brugte vores faktura til at validere, at lampen ikke var stjålet. Derfor rådede jeg ham til ikke at købe lampen, siger Søren Lindegaard Poulsen.

Flere mangler betaling

Fyens Stiftstidende har været i kontakt med en række lampeforhandlere, der alle - som Bolighuset Lindegaard Poulsen - har leveret varer på Call Solutions adresse. Ingen af dem har nogensinde modtaget betaling for de leverede lamper.

Lux Light i Odense, Lysspecialisten i Dalum, Schiang Living i Svendborg, Lysmesteren i Ringe og Central Møbler i Odense mangler alle betaling for PH-lamper, som de har leveret til Call Solutions i løbet af foråret.

Derudover har Haarby Boligmontering leveret Erik Jørgensen Corona-møbler, som de ikke er blevet betalt for, og Kaffemøllen fra Køge har leveret en kaffemaskine, hvor fakturaen aldrig er blevet betalt.

Iføgle Fyens Stiftstidendes oplysninger skylder Call Solutions over 400.000 kroner for de ubetalte fakturaer.

Skabte ramme af tryghed

- Alt sammen er foregået ved, at vedkommende får firmaet til at tro, at alt er godt. Han skaber en ramme om tryghed for så at få en faktura og ikke betale den, fortsætter Søren Lindegaard Poulsen.

Bolighuset Lindegaard Poulsen indgav i juni en konkursbegæring mod Call Solutions, der af skifteretten fik en frist til den 2. juli til at betale for lampen. Søren Lindegaard Poulsen har efterfølgende valgt at trække konkursbegæringen tilbage, da han ikke tror på, at der er noget at komme efter i et eventuelt konkursbo.

- Jeg vil ikke stille garanti overfor skifteretten, når jeg ikke vurderer, at der er nogle aktiver. Jeg har tabt 60.000 kroner. Jeg vil ikke tabe 30.000 mere, siger han.

Umulig at få fat i

Fyens Stiftstidende har forsøgt at ringe til Call Solutions direktør, Søren Lind Refning Poulsen, 13 gange samt til tre andre numre, hvortil han har tilknytning. Vi har også forsøgt at kontakte ham pr. mail, men han har ikke svaret.

Avisen har ligeledes banket på virksomhedens adresse i Odense uden held. Hele etagen, hvor Call Solutions har holdt til, og hvor firmanavnet stadig står på ruderne ud mod Vestre Stationsvej, synes tomme og forladte.

Fyns Politi bekræfter, at det har modtaget flere anmeldelser på virksomheden, og det går nu i gang med at undersøge sagerne.

Fremgangsmåden er ens: Fynske forretninger føler sig svindlet på stribe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce