Flere og flere krydser Storebælt: Forventer 40.000 biler i døgnet i 2021

Betalingsanlægget på Storebælt en af de formiddage, hvor bilerne drøner igennem. De travleste dage på året er i sommermånederne, når forlystelserne åbner og folk gerne krydser landet for at komme på en dagstur med børnene. Den dag i broens 20 årige historie, hvor der kørte aller flest bilister over er 7. august 2016. Den dag kørte 50.650 køretøjer gennem betalingsanlægget. Foto: Vibeke Volder

Flere og flere krydser Storebælt: Forventer 40.000 biler i døgnet i 2021

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

2017 var endnu et rekordår for Storebælt. Flere biler end nogensinde passerede broen - og stigningen fortsætter. I 2021 forventer Sund & Bælt, at over 40.000 biler vil krydse broen i døgnet.

Siden Storebæltsbroen åbnede i 1998 - i dag for 20 år siden - er der hver dag kørt flere tusinde biler over bæltet. Og stigningen i antallet fortsætter.

I broens første leveår kørte 3,8 millioner køretøjer over broen, hvilket svarer til at der dagligt drønede næsten 16.500 personbiler, lastbiler, motorcykler og busser hen over den 18 kilometer lange lav- og hængebro.

20 år senere er det tal mere end fordoblet og lyder på 35.000 - 36.000 biler i døgnet. Det har gjort 2017 til endnu et rekordår. Vejtrafikken på Storebælt talte i 2017 i alt 12,8 millioner køretøjer, hvilket er ny årsrekord.

Storebæltsbroen kan derved i 2017 bryste sig af en trafikvækst på 3,0 procent i forhold til 2016, hvor 400.000 færre biler krydsede broen. Og den stigning ser kun ud til at fortsætte, fortæller chef for betalingsanlægget, Jens Kjær Nielsen.

- Det har udviklet sig helt enormt i forhold til tidligere, og nu gør vi klar til, der formentlig kommer over 40.000 biler i døgnet i 2021, siger Jens Kjær Nielsen, der har arbejdet ved Sund & Bælt i næsten 15 år.

- I starten skulle folk vænne sig til broen, og at det var blevet nemmere at komme mellem Jylland og Sjælland. Men i de seneste år har der været en trafikstigning på de danske motorveje generelt, og det betyder også flere biler hos os, fortsætter han.

Biler over Storebælt
Vejtrafikken på Storebælt talte i alt 12,8 milioner køretøjer i 2017, hvilket er ny årsrekord. Trafikvæksten var 3,0 pct. i forhold til 2016.Personbiltrafikken steg med 2,8 pct., lastbiltrafikken steg med 4,8 pct. Togtrafikken udgjorde 50.235 tog, hvilket er en stigning på 5,3 pct. i forhold til 2016.

Hver dag kører der cirka 35.000 - 36.000 biler over broen i døgnet. I 1998 var det kun 16.500, og i 2021 gør Sund & Bælt klar til 40.000 biler.

Det er også blevet billigere. I efteråret 2017 besluttede regeringen at nedsætte prisen for at passere Storebælt for dem, der benytter automatisk betaling. Det betyder, at billigste billet for en enkelttur koster 193,80 kr. I 1998 kostede samme tur med færgen 335 kr. svarende til 472 kr. i dagens priser.

Kilde: Sund og Bælt
En gammel færgebillet fra vognmandsruten i 1992. Her har en bilist i august taget turen med det private færgeselskab over til Korsør for 255,00 kroner. Billede: Jens Kjær Nielsen
En gammel færgebillet fra vognmandsruten i 1992. Her har en bilist i august taget turen med det private færgeselskab over til Korsør for 255,00 kroner. Billede: Jens Kjær Nielsen

Billigere og hurtigere

For det stigende antal bilister, der hver dag kører mellem Fyn og Sjælland, er det også blevet lettere at komme frem og tilbage mellem landsdelene. Før storebæltsforbindelsen blev bygget, tog det en time at krydse Storebælt med færgen. Dertil kom ventetiden ved færgelejet og planlægning i forhold til afgange. I dag tager det i gennemsnit 12 minutter at køre over, der er som regel ingen ventetid, og man behøver ikke indrette sig efter færgernes afgangstider.

Men det er ikke kun blevet hurtigere, det er også blevet billigere at krydse bæltet. Den laveste pris for en enkelttur over Storebælt lyder i dag på 193,80 kr. I 1998 kostede samme tur med færgen 335 kr., svarende til 472 kr. i dagens priser, oplyser Sund & Bælt.

Prisen for en almindelig tur over broen har ifølge Sund og Bælt altså alle dage været billigere end datidens færgebilletter, og med den seneste prissænkning fra nytåret 2018 er det forventningen, at endnu flere vil benytte broen. Deraf trafikprognosen på 40.000 biler i døgnet.

- Men på trods af de flere biler, får vi ikke brug for flere spor, vi arbejder faktisk mod færre, forklarer Jens Kjær Nielsen.

- Hvis man vil give broen en fødselsdagsgave, skal man bestille sig en Brobizz eller indregistrere sin nummerplade, det er nemmere og sikrer, at man ikke holder i kø, så kunderne kommer hurtigere over, lyder rådet fra ham.

Der bliver fremover forhåbentlig ikke mange af dem her - kunder, som betaler med enten kontanter eller kort, når de kører over storebælt. Sund & Bælt har sat alt ind på at få folk over på enten Brobizz eller Pay by Plate, så det forventede antal stigende trafikanter kan afvikles hurtigere. Arkivfoto: Laust Jondal.
Der bliver fremover forhåbentlig ikke mange af dem her - kunder, som betaler med enten kontanter eller kort, når de kører over storebælt. Sund & Bælt har sat alt ind på at få folk over på enten Brobizz eller Pay by Plate, så det forventede antal stigende trafikanter kan afvikles hurtigere. Arkivfoto: Laust Jondal.
Chef for betalingsanlægget, Jens Kjær Nielsen, følger nøje med i trafikudviklingen på Storebælt. Foto: Vibeke Volder
Chef for betalingsanlægget, Jens Kjær Nielsen, følger nøje med i trafikudviklingen på Storebælt. Foto: Vibeke Volder

Flere og flere krydser Storebælt: Forventer 40.000 biler i døgnet i 2021

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce