Fire gode råd: Sådan undgår du dehydrering i sommervarmen


Fire gode råd: Sådan undgår du dehydrering i sommervarmen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Risikoen for dehydrering stiger i sommervarmen. Det samme gør det daglige behov for væske. Ledende overlæge på OUH Fælles Akut Modtagelse, Michael Hansen-Nord, giver her fire gode råd til at undgå dehydrering.

1. Drik mere
Ledende overlæge på OUH Fællesakutmodtagelse Michael Hansen-Nord giver fire gode råd til at undgå dehydrering.

Når man sveder, sveder man mere og afgiver derfor mere væske.

Derfor er væskebehovet større i sommervarmen, og det er en god idé at drikke mindst 2,5 liter væske hver dag.

2. Mål, hvor meget der drikkes

Man har en tendens til at overestimere, hvor meget væske man får drukket i løbet af en dag.

Derfor er det en god idé at måle sit væskeindtag ved at føre et væskeskema.

På den måde kan man sikre sig, at man får de mindst 2,5 liter væske hver dag.

3. Fordel væsken

Det er vigtigt at fordele væsken jævnt hen over dagen.

Det er derfor en god idé at sætte sig et mål om at drikke en halv liter vand hver fjerde time.

Et godt råd er at have en kande vand stående i køleskabet i hele tiden.

4. Husk mad

Væsken er det vigtigste for at undgå dehydrering.

Men det er samtidig vigtigt at sikre sig, at man også får mineraler og salte eksempelvis som koldskål eller andre mælkeprodukter, hvis man ikke har lyst til almindelig kost.

Hvis man ikke spiser tilstrækkeligt, skal man i stedet sørge for at drikke juice, saftevand eller lignende.

Fire gode råd: Sådan undgår du dehydrering i sommervarmen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce