Data fra bilisters mobiltelefoner: Flere vil fravælge Storebælt, når Femern-tunnel åbner


Data fra bilisters mobiltelefoner: Flere vil fravælge Storebælt, når Femern-tunnel åbner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En ny analyse baseret på mobildata peger på, at 1500-1600 bilister dagligt vil vælge Storebæltsbroen fra, når Femern-forbindelsen mellem Danmark og Tyskland står klar. Det er flere, end Sund & Bælt hidtil har forventet.

Storebælt: Hvor mange bilister vil vælge motorvejen ned over Falster og Lolland i stedet for hen over Fyn og ned gennem Jylland, når de skal til Tyskland? Det har flere prognoser forsøgt at give et svar på i forbindelse med den planlagte Femern-forbindelse mellem Danmark og Tyskland, og det tyske rådgivningsfirma Intraplan har nu præsenteret en analyse, der forudsiger et større fald i biltrafikken over Storebælt, end Sund & Bælt tidligere har forudset.

Det skriver Ingeniøren.

Ved at sammenholde mobildata fra de trafikanter, der krydsede Storebæltsbroen i seks udvalgte uger i løbet af 2018, med mobildata fra trafikanter, der i de samme seks uger krydsede den dansk-tyske grænse, har Intraplan opgjort, at 626.364 personbiler årligt kører over Storebælt og fortsætter over grænsen til Tyskland. Kun få busser og lastbiler, som skal til Tyskland, kører også over Storebælt, skriver Intraplan i en note til opgørelsen.

Intraplan anslår, at op til 10 procent af bilerne kører til og fra områder i det nordlige Slesvig-Holsten tæt på grænsen til Danmark. Resten - mellem 550.000 og 600.000 bilister - forventes derfor at ville vælge at køre gennem Femern-tunnelen i stedet for at tage turen over Storebælt, Fyn og Jylland, når den 18 kilometer lange sænketunnel mellem Lolland og Femern åbner.

FAKTA Sådan er bilisternes mobildata blevet brugt
  • Telefonselskabet gemmer data om tidspunkt og placering (mobiltelefonmast), som registreres, når en telefon er tændt og bevæger sig rundt, og mobiltelefonselskabet anonymiserer data.
  • Herefter bearbejder mobilanalysefirmaet de anonymiserede data, hvor der dannes rejsekæder af de enkelte data, som summeres for 11 zoner i Danmark samt for, om en landegrænse er krydset på rejsen.
  • Man kan skille trafikanterne efter transportform, altså om de for eksempel benytter tog eller en anden transportform.
  • På den baggrund kan man opgøre, hvor mange rejser der er mellem de 11 zoner, og hvor mange der krydser en landegrænse. Dermed kan man ifølge Femern A/S opgøre antallet af togrejser og køretøjer, der må forventes at benytte Femern-forbindelsen i stedet for Storebælts-forbindelsen.


Kilde: Femern A/S

Skulle have været færdig sidste år

Hvis tallene holder, vil Storebæltsbroen dagligt miste indtægter fra mellem 1507 og 1644 personbiler - som imidlertid heller ikke vil bruge plads på den Fynske Motorvej. Det er et tab på 85-222 flere bilister om dagen, end Sund & Bælt selv forudså, efter brotaksten på Storebælt i 2017 blev sænket 25 procent.

Omvendt betyder prognosen muligvis, at Femern-forbindelsen vil kunne betales hurtigere end hidtil antaget. Da priserne blev sænket på Storebælt, var forventningen, at det ville koste Femern-forbindelsen 70 millioner kroner årligt, og det ville øge tilbagebetalingstiden for Femern-tunnelen fra 33 til 36 år.

Det var i september 2008, Danmark og Tyskland underskrev en traktat om byggeriet af en forbindelse over Femern Bælt. Dengang var intentionen, at forbindelsen skulle stå færdig i 2018, men byggeriet har mødt modstand fra blandt andre den tyske naturfredningsforening Naturschutzbund Deutschland.

Foreningen har anlagt retssag - og vundet den - i forbindelse med en udbygning af motorvej A20, der krydser A1, forbindelsesvejen fra Femern-tunnelen, og foreningen har sagt, at den også vil indbringe en miljøgodkendelse af tunnelprojektet for en domstol, og det kan have opsættende virkning.

I Danmark har forberedelserne til byggeriet af tunnelen været i gang i flere år, blandt andet med byggemodning af et område i Rødbyhavn med plads til den fabrik, som skal producere tunnel-elementerne.

Data fra bilisters mobiltelefoner: Flere vil fravælge Storebælt, når Femern-tunnel åbner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce