Butikstyverier: Tyven er svær at sætte ansigt på

Ifølge butikkerne selv kan kunder med lange fingre ikke peges ud på forhånd. - Vi kan ikke vide, hvem der kommer for at stjæle, og derfor kan vi heller ikke gøre noget, før vi ser dem putte noget i lommen eller tasken, siger informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen. Modelfoto: Kristian Brasen/Scanpix

Butikstyverier: Tyven er svær at sætte ansigt på

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Butikstyveri er stadig udbredt, og indimellem overraskes butikkerne over, hvem der har lange fingre. Coop og Fakta i Odense fortæller, at man ikke bare kan lave en profil på den typiske butikstyv.

Selvom antallet af anmeldelser for butikstyveri i Odense er faldet, betyder det ikke nødvendigvis, at problemet er udryddet.

Ifølge Gert Ullerlund, salgschef i Fakta i Odense, finder butikstyve jævnligt frem til deres butikker.

- Jeg har ikke lige nogle tal på det, men det er klart, at vi stadig oplever tyverier. Det kommer lidt i stimer, og det sker på mange forskellige måder.

Gert Ullerlund fortæller, at ud over de misbrugere, der kommer ind og rapser en pakke kød eller andre fornødenheder, er det svært at sætte ansigt på en butikstyv.

- Det er ikke, fordi de går rundt med et skilt på ryggen med teksten "tyv", og nogle gange kan man overraskes over, hvem der viser sig at have stjålet.

Han fortæller, at Fakta fra tid til anden har vagter og såkaldte butiksdetektiver til at sondre i butikkerne, men at de ikke antaster kunder, medmindre de har set dem stjæle noget.

Informationsdirektør i Coop Jens Juul Nielsen nikker genkendende til udsagnet om, at butikstyven kan komme i alle skikkelser.

- I princippet er alle uskyldige, når de kommer ind i butikken. Vi kan ikke vide, hvem der kommer for at stjæle, og derfor kan vi heller ikke gøre noget, før vi ser dem putte noget i lommen eller tasken, fortæller han.

En bekostelig affære

Tyveri koster hvert år butikkerne tusindvis af kroner, og ifølge Jens Juul Nielsen er det ikke kun selve tyverierne, der er dyre.

- Det er en kostelig affære at forebygge og forhindre butikstyveri. Det er for eksempel ikke billigt at hyre vagter eller butiksdetektiver, hvis der har været en stime af tyverier et sted.

Ud over detektiver har Coop også mere permanente forsvarsmekanismer mod tyveri.

- Vi placerer først og fremmest de dyrebare varer, hvor de er svære at få fat i, og nogle af dem har også alarmknapper. Derudover har vi spejle i butikken til at undgå blinde vinkler, og vi har medarbejdere, der holder øjnene åbne.

Efter sigende skulle Nutella være en meget eftertragtet vare, der er let for tyve at omsætte, og af den grund stilles den ofte et sted, hvor det er svært at stjæle den.

Butikstyverier: Tyven er svær at sætte ansigt på

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce