Borgermøde: Folk dør af støj fra motorvej

I mange år har Støjgruppen i Odense kæmpet for at få sat støjen langs motorvejen syd om Odense på den politiske dagsorden. Undersøgelser viser ifølge Miljø- og Fødevarestyrelsen, at vejstøj ikke kun giver alvorlige sygdomme, men også er årsag til, at flere hundrede danskere hvert år dør for tidligt. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Borgermøde: Folk dør af støj fra motorvej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Læge vil tirsdag aften på borgermøde i Odense dokumentere, hvordan trafikstøj blandt andet giver blodpropper og er årsag til flere hundrede for tidlige dødsfald om året.

Trafikstøj giver ikke kun hovedpine, søvnbesvær, træthed, stress, forøget blodtryk og hormonelle påvirkninger, men er også årsag til flere hundrede for tidlige dødsfald om året.

Det er tal fra Miljø- og Fødevareministeriet, som pensioneret læge Peder Christensen tirsdag aften vil dokumentere på et borgermøde på Sanderumskolen i Odense.

Her bliver der sat fokus på det støjhelvede, mange beboere i det sydlige Odense langs Fynske Motorvej oplever som følge af stærkt stigende trafik døgnet rundt, men også andre steder på Fyn er problemet det samme.

I Nyborg bliver mere end 1300 familier jævnligt generet af den konstante larm fra de mange køretøjer, der hver eneste dag drøner forbi på motorvejen, og alligevel afviser Vejdirektoratet at gøre noget.

- Det er svært at forstå, at mit liv skal sættes på spil, fordi trafikken på motorvejen er voldsomt øget gennem årene, siger Peder Christensen. Han henviser til, at da han flyttede til området i begyndelsen af 1990'erne var der 19.000 trafikanter i døgnet, mens der nu er 72.000 trafikanter.

Støj koster liv
Ifølge Verdenssundhedsorganisationen WHO kan trafikstøj medføre gener og helbredseffekter som kommunikationsbesvær, hovedpine, søvnbesvær, stress, forøget blodtryk, forøget risiko for hjertesygdomme og hormonelle påvirkninger.Støj kan påvirke ydeevnen og påvirke børns indlæring og motivation.

Støj har således sundhedsskadelige virkninger på mennesker og kan ved længere tids påvirkning føre til egentlige helbredseffekter.

Især støj om natten vurderes som skadelig, da støj om natten kan gøre det vanskeligere at falde i søvn, give dårligere søvnkvalitet, forstyrre søvnen og medføre for tidlig vækning.

En dansk undersøgelse fra 2011 viser, at mennesker, der bor på adresser med meget støj fra vejtrafikken, har en øget risiko for at få slagtilfælde, dvs. blødning eller blodprop i hjernen.

Det er forsigtigt anslået, at i størrelsesordenen 800 til 2200 personer i Danmark årligt indlægges på sygehuse med forhøjet blodtryk eller hjertesygdom på grund af den ekstra risiko som trafikstøj giver.

Det vurderes, at vejstøj årligt er årsag til 200 til 500 for tidlige dødsfald om året som følge af forhøjet blodtryk og hjertesygdom.

Kilde: Miljø- og Fødevareministeriet

WHO-grænseværdier

Verdenssundhedsorganisationen WHO har sat nogle grænseværdier for trafikstøj, og det er præcis dem, Peder Christensen vil tale for at blive overholdt, når han til de foreløbigt omkring 80 tilmeldte til mødet vil fremlægge gener for trafikstøj.

- Jeg kalder trafikstøjen for den tavse dræber, fordi der ikke har været opmærksom på, hvad den kan forårsage ikke kun af alvorlige sygdomme, men også at folk dør som følge af den, siger den pensionerede læge.

Det er Styregruppen for Støjgruppen, der repræsenterer grundejerforeningerne langs motorvejen syd om Odense, som står bag mødet i Sanderumskolens gymnastiksal tirsdag klokken 19-21. De fremmødte vil netop få mere at vide om de alvorlige fysiske og psykiske følger af den konstante støj fra motorvejstrafikken.

Men at trafikstøj også er årsag til, at folk dør, er ifølge Peder Christensen ikke almindelig kendt, selv om det fremgår af Miljø- og Fødevareministeriets tal.

200-500 dør af vejstøj

Med regeringens vejstøjsstrategi i 2003 blev der givet et bud på omfanget af sundhedsskadelige konsekvenser af støjen. Anslået bliver mellem 800 og 2200 personer i Danmark årligt indlagt på sygehuse med forhøjet blodtryk eller hjertesygdomme på grund af trafikstøj.

Det blev også vurderet, at mellem 200 og 500 mennesker årligt dør som følge af vejstøj. Derfor mener Peder Christensen, at det for Danmark er en dårlig forretning, hvis antallet af lastbiler og biler øges endnu mere.

- Det er en dårlig forretning for Danmark at give vognmændene lov til at køre hurtigere over Fyn og larme mere, og det betyder, at folk invalideres og dør af det, siger den pensionerede læge.

Han henviser også til udenlandske undersøgelser, som bekræfter det samme, nemlig at vejstøj har alvorlige helbredseffekter.

- Mit budskab til politikerne er: Hør efter, hvad WHO anbefaler og få sat støjniveauet ned til under 53 dB i dagtimerne og under 45 dB om natten. Hvis ikke det sker, vil sagesløse fynboer, der bor langs motorvejen, fortsat risikere at dø for tidligt eller blive invalideret af trafikstøjen, siger Peder Christensen.

Til mødet kommer også børne- og socialminister Mai Mercado (K) for at give sit syn på problemet.

Borgermøde: Folk dør af støj fra motorvej

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce